i

Assassin’s Creed Shadows anmeldelse – Ubisofts skjebnesvangre satsning

Assassin's creed shadows anmeldelse

Ubisoft står ved et avgjørende punkt i sin historie. Med Assassin’s Creed Shadows, den nyeste delen i den ikoniske serien, har den franske spillutvikleren mye å bevise. Etter flere kontroversielle avgjørelser og en svekket tillit blant fansen, hviler selskapets fremtid på dette prosjektets suksess. Spillet lanseres 20. mars, og her er alt du trenger å vite om Ubisofts største satsning på lang tid.

En reise til Japan på 1500-tallet

Assassin’s Creed Shadows tar spillerne med til Japan i 1579, mot slutten av den kaotiske Sengoku-perioden. På denne tiden var landet splittet mellom krigsherrer som kjempet om makten, og en av de mest innflytelsesrike var Oda Nobunaga, kjent for sitt forsøk på å forene Japan.

Historien følger to hovedpersoner med vidt forskjellige bakgrunner og mål.

Naoe er en shinobi fra Iga-provinsen, datter av den legendariske ninjamesteren Fujibayashi Nagato. Etter at landsbyen hennes blir ødelagt, søker hun hevn mot de som står bak.

Yasuke er en afrikansk samurai og en av Nobunagas mest betrodde krigere. Hans fortid er tett knyttet til ødeleggelsen av Naoes hjem, men hans sanne intensjoner er uklare.

Mestring påvirker også våpenutvikling: hver type våpen har sitt eget ferdighetstre, og nye evner og kombinasjoner låses opp etter hvert som det oppgraderes.
Mestring påvirker også våpenutvikling: hver type våpen har sitt eget ferdighetstre, og nye evner og kombinasjoner låses opp etter hvert som det oppgraderes.

Gjennom fortellingen veves deres skjebner sammen, samtidig som de dras inn i konflikten mellom Assassin-ordenen, som kjemper for frihet, og Templarene, som søker total kontroll.

To spillestiler

Assassin’s Creed Shadows skiller seg ut ved å tilby to hovedpersoner med unike ferdigheter og spillestiler.

Naoe er en mester i sniking og smidighet. Hun kan gjemme seg i skyggene, krype gjennom trange passasjer, utføre raske ruller og bruke parkour for å navigere i miljøet. Hennes våpenarsenal inkluderer kastekniver, røykbomber, shurikens og en gripekrok for å nå utilgjengelige steder. I nærkamp bruker hun tanto, katana og kusarigama (en sigd på en kjede).

Spillet byr på et ganske så vakkert landskap
Spillet byr på et ganske så vakkert landskap

Yasuke, derimot, er en brutal kriger som foretrekker å møte fiender ansikt til ansikt. Han kan bryte gjennom vegger og storme inn i kamper med tunge våpen som naginata, kanabo (en tung piggklubbe) og en arquebus (et tidlig skytevåpen med høy skade, men lang ladetid). Hans angrep er langsomme, men ekstremt kraftige, og han kan overvelde fiender med ren styrke.

Hvert oppdrag kan gjennomføres på forskjellige måter, avhengig av hvilken karakter spilleren velger. De fleste deler av historien kan spilles med den figuren man foretrekker, med noen unntak som er avgjørende for plottet.

Hovedhistorien vil ta mellom 30 og 40 timer å fullføre, mens en full gjennomspilling med sideoppdrag og utforskning kan strekke seg over 80 timer.

Stealth i spillet har også blitt utvidet.
Stealth i spillet har også blitt utvidet.

Progresjonssystemet er bygget rundt mestringspoeng og kunnskapsrangering. Mestringspoeng oppnås ved å gå opp i nivå eller beseire spesielle fiender, mens kunnskapsrangeringen øker gjennom ikke-voldelige handlinger, som å samle gjenstander eller utføre spesifikke aktiviteter. Naoe kan for eksempel meditere, mens Yasuke foretrekker fysisk trening.

Spilleren kan utvikle karakterene ved å låse opp ferdigheter i separate ferdighetstrær for hver helt. Mestringspoeng kan brukes til å forbedre kampevner, mens kunnskapsrangeringen låser opp ekstra ferdigheter og oppgraderinger.

Våpen har også sitt eget progresjonssystem, hvor nye teknikker og kombinasjoner blir tilgjengelige etter hvert som de oppgraderes. Naoe kan lære mer effektive snikangrep, mens Yasuke får muligheten til å bytte våpen midt i en kamp for økt fleksibilitet.

Kampsystemet

Kampene er klassiske for serien og inkluderer lette, tunge og ladede angrep, i tillegg til blokkering, unnviking og parering. Fiender vil ha segmenterte helselinjer, og den skjulte klingen kan eliminere to segmenter umiddelbart. For sterkere fiender kreves oppgraderinger eller mer avanserte angrep.

En ny type fiender, kalt tjenere, introduseres også. Disse slåss ikke, men varsler andre fiender hvis de oppdager spilleren. Dette gjør stealth viktigere enn noensinne.

Shadows-kartet er sammenlignbart i størrelse med Origins-kartet, men er mer vertikalt. I tillegg til skog og mark vil spillet inneholde mange slott, byer og landsbyer.
Shadows-kartet er sammenlignbart i størrelse med Origins-kartet, men er mer vertikalt. I tillegg til skog og mark vil spillet inneholde mange slott, byer og landsbyer.

Stealth-mekanikken er forbedret med flere nye funksjoner, inkludert muligheten til å gjemme seg i skyggene og en «ekspert»-modus der fiender kan oppdage spilleren selv på takene.

Dynamisk verden

Spillverdenen i Assassin’s Creed Shadows vil være like stor som den i Assassin’s Creed Origins, men mer vertikalt designet, med mange slott, byer og landsbyer.

Bruk Stealth så mye som mulig anbefaler vi :)
Bruk Stealth så mye som mulig anbefaler vi 🙂

Et nytt sesongsystem gir dynamiske endringer i miljøet. Om vinteren fryser elver til is, noe som åpner nye veier, men gjør sniking vanskeligere siden fotspor i snøen kan avsløre spilleren. Fiender samler seg oftere rundt bål, noe som kan brukes taktisk.

Den ikoniske ørnen fra tidligere spill er erstattet med et observasjonssystem, som viser sannsynligheten for å drepe en fiende med et stealth-angrep. Hvis en fiende er markert hvit, er drapet garantert. Gul betyr at fienden overlever, mens rød betyr at forsøket vil mislykkes.

Synkroniseringspunktene avslører ikke lenger detaljerte kartikoner, men kun spørsmålstegn, noe som skal oppmuntre til mer utforskning.

Utstyret

Utstyret er delt inn i fem kvalitetsnivåer: Common, Uncommon, Rare, Epic og Legendary. Jo høyere kvalitet, desto bedre statistikk og spesialeffekter. Fordeler kan låses opp gjennom prestasjoner, kjøpes, eller finnes i kister.

Spillet inkluderer også transmogrifisering, slik at utstyr kan endres i utseende uten å påvirke egenskapene.

Spilleren vil kunne utvikle og dekorere sitt eget tilfluktssted, hvor sjeldne gjenstander kan stilles ut. Det er også mulig å rekruttere speidere som kan finne ressurser og hindre fiender i å jakte på spilleren.

Konklusjon

Ubisoft satser stort på Assassin’s Creed Shadows, og spillet må levere for å gjenopprette fansens tillit. Kritikere har allerede påpekt feil i historisk nøyaktighet og kontroversielle designvalg, men hvis spillet lykkes med sin dype fortelling, dynamiske verden og forbedrede mekanikker, kan dette bli det vendepunktet Ubisoft trenger.

Om det blir en triumf eller en fiasko, gjenstår å se.

Tekniske spesifikasjoner

Spesifikasjoner
Spesifikasjoner
PC spesifikasjoner
PC spesifikasjoner

Assassin’s Creed Shadows lanseres på PC, PlayStation 5 og Xbox Series X|S.

PC-krav:

  • Minimum: Intel Core i7 8700K / AMD Ryzen 5 3600, 16 GB RAM, GTX 1070 / RX 5700
  • Anbefalt: Intel Core i5 11600K / AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 3060Ti / RX 6700 XT

Konsoller:

  • Xbox Series S: 1620p dynamisk oppløsning, 30 FPS
  • Xbox Series X og PlayStation 5 har tre moduser:
    • Performance: 4K dynamisk oppløsning, 60 FPS
    • Quality: 4K dynamisk oppløsning, 30 FPS, full ray tracing
    • Balanced: 4K dynamisk oppløsning, 40 FPS (krever HDMI 2.1)
Varsle meg
Varsle meg ved
guest

1 Kommentar
Eldste
Nyeste Most Voted
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer
Jørn
Jørn
3 months ago

Gleder meg sjuuukt til å spille!! 😍

Isometrisk kameravinkel gir Kingdom Come: Deliverance 2 en uventet vri

Isometrisk kameravinkel gir Kingdom Come: Deliverance 2 en uventet vri

Filmstudioet bak The Matrix og Joker har begjært konkurs

Filmstudioet bak The Matrix og Joker har begjært konkurs