Ubisoft står ved et avgjørende punkt i sin historie. Med Assassin’s Creed Shadows, den nyeste delen i den ikoniske serien, har den franske spillutvikleren mye å bevise. Etter flere kontroversielle avgjørelser og en svekket tillit blant fansen, hviler selskapets fremtid på dette prosjektets suksess. Spillet lanseres 20. mars, og her er alt du trenger å vite om Ubisofts største satsning på lang tid.
En reise til Japan på 1500-tallet
Assassin’s Creed Shadows tar spillerne med til Japan i 1579, mot slutten av den kaotiske Sengoku-perioden. På denne tiden var landet splittet mellom krigsherrer som kjempet om makten, og en av de mest innflytelsesrike var Oda Nobunaga, kjent for sitt forsøk på å forene Japan.
Historien følger to hovedpersoner med vidt forskjellige bakgrunner og mål.
Naoe er en shinobi fra Iga-provinsen, datter av den legendariske ninjamesteren Fujibayashi Nagato. Etter at landsbyen hennes blir ødelagt, søker hun hevn mot de som står bak.
Yasuke er en afrikansk samurai og en av Nobunagas mest betrodde krigere. Hans fortid er tett knyttet til ødeleggelsen av Naoes hjem, men hans sanne intensjoner er uklare.

Gjennom fortellingen veves deres skjebner sammen, samtidig som de dras inn i konflikten mellom Assassin-ordenen, som kjemper for frihet, og Templarene, som søker total kontroll.
To spillestiler
Assassin’s Creed Shadows skiller seg ut ved å tilby to hovedpersoner med unike ferdigheter og spillestiler.
Naoe er en mester i sniking og smidighet. Hun kan gjemme seg i skyggene, krype gjennom trange passasjer, utføre raske ruller og bruke parkour for å navigere i miljøet. Hennes våpenarsenal inkluderer kastekniver, røykbomber, shurikens og en gripekrok for å nå utilgjengelige steder. I nærkamp bruker hun tanto, katana og kusarigama (en sigd på en kjede).

Yasuke, derimot, er en brutal kriger som foretrekker å møte fiender ansikt til ansikt. Han kan bryte gjennom vegger og storme inn i kamper med tunge våpen som naginata, kanabo (en tung piggklubbe) og en arquebus (et tidlig skytevåpen med høy skade, men lang ladetid). Hans angrep er langsomme, men ekstremt kraftige, og han kan overvelde fiender med ren styrke.
Hvert oppdrag kan gjennomføres på forskjellige måter, avhengig av hvilken karakter spilleren velger. De fleste deler av historien kan spilles med den figuren man foretrekker, med noen unntak som er avgjørende for plottet.
Hovedhistorien vil ta mellom 30 og 40 timer å fullføre, mens en full gjennomspilling med sideoppdrag og utforskning kan strekke seg over 80 timer.

Progresjonssystemet er bygget rundt mestringspoeng og kunnskapsrangering. Mestringspoeng oppnås ved å gå opp i nivå eller beseire spesielle fiender, mens kunnskapsrangeringen øker gjennom ikke-voldelige handlinger, som å samle gjenstander eller utføre spesifikke aktiviteter. Naoe kan for eksempel meditere, mens Yasuke foretrekker fysisk trening.
Spilleren kan utvikle karakterene ved å låse opp ferdigheter i separate ferdighetstrær for hver helt. Mestringspoeng kan brukes til å forbedre kampevner, mens kunnskapsrangeringen låser opp ekstra ferdigheter og oppgraderinger.
Våpen har også sitt eget progresjonssystem, hvor nye teknikker og kombinasjoner blir tilgjengelige etter hvert som de oppgraderes. Naoe kan lære mer effektive snikangrep, mens Yasuke får muligheten til å bytte våpen midt i en kamp for økt fleksibilitet.
Kampsystemet
Kampene er klassiske for serien og inkluderer lette, tunge og ladede angrep, i tillegg til blokkering, unnviking og parering. Fiender vil ha segmenterte helselinjer, og den skjulte klingen kan eliminere to segmenter umiddelbart. For sterkere fiender kreves oppgraderinger eller mer avanserte angrep.
En ny type fiender, kalt tjenere, introduseres også. Disse slåss ikke, men varsler andre fiender hvis de oppdager spilleren. Dette gjør stealth viktigere enn noensinne.

Stealth-mekanikken er forbedret med flere nye funksjoner, inkludert muligheten til å gjemme seg i skyggene og en «ekspert»-modus der fiender kan oppdage spilleren selv på takene.
Dynamisk verden
Spillverdenen i Assassin’s Creed Shadows vil være like stor som den i Assassin’s Creed Origins, men mer vertikalt designet, med mange slott, byer og landsbyer.

Et nytt sesongsystem gir dynamiske endringer i miljøet. Om vinteren fryser elver til is, noe som åpner nye veier, men gjør sniking vanskeligere siden fotspor i snøen kan avsløre spilleren. Fiender samler seg oftere rundt bål, noe som kan brukes taktisk.
Den ikoniske ørnen fra tidligere spill er erstattet med et observasjonssystem, som viser sannsynligheten for å drepe en fiende med et stealth-angrep. Hvis en fiende er markert hvit, er drapet garantert. Gul betyr at fienden overlever, mens rød betyr at forsøket vil mislykkes.
Synkroniseringspunktene avslører ikke lenger detaljerte kartikoner, men kun spørsmålstegn, noe som skal oppmuntre til mer utforskning.

Utstyret er delt inn i fem kvalitetsnivåer: Common, Uncommon, Rare, Epic og Legendary. Jo høyere kvalitet, desto bedre statistikk og spesialeffekter. Fordeler kan låses opp gjennom prestasjoner, kjøpes, eller finnes i kister.
Spillet inkluderer også transmogrifisering, slik at utstyr kan endres i utseende uten å påvirke egenskapene.
Spilleren vil kunne utvikle og dekorere sitt eget tilfluktssted, hvor sjeldne gjenstander kan stilles ut. Det er også mulig å rekruttere speidere som kan finne ressurser og hindre fiender i å jakte på spilleren.
Konklusjon
Ubisoft satser stort på Assassin’s Creed Shadows, og spillet må levere for å gjenopprette fansens tillit. Kritikere har allerede påpekt feil i historisk nøyaktighet og kontroversielle designvalg, men hvis spillet lykkes med sin dype fortelling, dynamiske verden og forbedrede mekanikker, kan dette bli det vendepunktet Ubisoft trenger.
Om det blir en triumf eller en fiasko, gjenstår å se.
Tekniske spesifikasjoner


Assassin’s Creed Shadows lanseres på PC, PlayStation 5 og Xbox Series X|S.
PC-krav:
- Minimum: Intel Core i7 8700K / AMD Ryzen 5 3600, 16 GB RAM, GTX 1070 / RX 5700
- Anbefalt: Intel Core i5 11600K / AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 3060Ti / RX 6700 XT
Konsoller:
- Xbox Series S: 1620p dynamisk oppløsning, 30 FPS
- Xbox Series X og PlayStation 5 har tre moduser:
- Performance: 4K dynamisk oppløsning, 60 FPS
- Quality: 4K dynamisk oppløsning, 30 FPS, full ray tracing
- Balanced: 4K dynamisk oppløsning, 40 FPS (krever HDMI 2.1)
Gleder meg sjuuukt til å spille!! 😍