Det kinesiske selskapet Leapmotor, som eies 20 % av Stellantis, fortsetter å utvide modellutvalget sitt . Det nyeste tilskuddet er en flaggskip-crossover med tre seterader bygget på selskapets nye D- plattform og passende nok kalt Leapmotor D19.





Fronten på crossoveren har en signaturstyling, med frontlykter med to nivåer og en solid nesekone. Hovedluftinntaket er plassert nederst på støtfangeren. Sidene er bemerkelsesverdige for store sølvdetaljer på bakstolpene og innfellbare dørhåndtak , som snart kan bli forbudt i Kina. Baklyktene har en slående midtdel som kan vise batteriets ladenivå. Fem eksteriørfarger er tilgjengelige. De nøyaktige dimensjonene til Leapmotor D19 er foreløpig ikke kjent, men den er oppgitt å være over 5,2 meter lang, med en akselavstand på 3,1 meter og en bredde på nesten 2 meter . Den kjører på trendy 21-tommers halvlukkede hjul.

Interiøret i crossoveren er ikke avslørt ennå; det vil bli avslørt senere. Produsenten har imidlertid allerede skrytt av sin avanserte elektronikk. For eksempel har LEAP 4.0s innebygde elektronikk to Qualcomm Snapdragon 8797 Extreme-prosessorer med en kombinert datakraft på opptil 1280 TPS. Den ene styrer det AI-drevne infotainmentsystemet, mens den andre styrer selskapets autonome kjøresystem med en lidarsensor over frontruten. Avansert parkeringshjelp og autopilot på motorvei er også annonsert.

Avhengig av valgt konfigurasjon har Leapmotor D19 fem , seks eller sju seter. Alternativer inkluderer TV, kjøleskap, 120-graders tilbakelente bakseter og laminert glass. Det mest bemerkelsesverdige alternativet er to oksygenkonsentratorer for reiser i stor høyde.

Crossoveren Leapmotor D19 kan konfigureres som en seriehybrid eller et rent elektrisk kjøretøy. Seriehybriden bruker en 800-volts arkitektur med et 80,3 kWh trekkbatteri, som gir en ren elektrisk rekkevidde på 500 km. Det tar 15 minutter å lade batteriet fra 30 til 80 %. En 40-liters drivstofftank er også inkludert, men detaljer om forbrenningsmotoren er ennå ikke tilgjengelige. Den kombinerte effekten til de to elektriske motorene i firehjulsdrevne hybridbilen er imidlertid kjent til å være 544 hk. Det rent elektriske kjøretøyet er bygget på en 1000-volts arkitektur og har et tremotors firehjulsdriftssystem som produserer 734 hk, nok til akselerasjon fra 0 til 100 km/t på tre sekunder. CATL-trekkbatteriet har en kapasitet på 115 kWh og gir en rekkevidde på 720 km uten lading. Det tar bare 15 minutter å fylle på energien til en 350 km kjøretur.

Interiøret i Leapmotor D19 er lovet å bli avduket innen utgangen av dette året, og produksjon og salg av crossoveren er planlagt å starte i første halvdel av 2026. Nykommerens hovedkonkurrenter vil være Nios Onvo L90 og Geely Galaxy M9 , noe som betyr at D19 bør ha en relativt lav pris: mellom 250 000 og 300 000 yuan (35 000–42 000 amerikanske dollar).
