Tesla og administrerende direktør Elon Musk har gjentatte ganger lovet å introdusere en virkelig populær (les: rimelig) elbil. Snakken om en rimelig modell har imidlertid falmet over tid, og selskapet fokuserer nå all sin innsats på autonome drosjer, kunstig intelligens og robotikk, noe som tydelig demonstreres av den nylig publiserte hovedplanen . For å øke det fallende salget har Tesla imidlertid forberedt rimelige elbiler. Dette er imidlertid ikke separate nye modeller, men snarere forenklede versjoner av crossoveren Model Y og sedanen Model 3, som begge har fått navnet Standard.





Tesla Model Y har blitt spesielt fratatt utseendet sitt. Den nye basismodellen er lett å kjenne igjen på den annerledes frontfangeren, som mangler de nedre lysseksjonene og den opplyste tverrstangen mellom hovedlyktene. Baklyktene har også mistet den sammenkoblede LED-stripen og ekstra nedre seksjoner. Karosseriets fargepalet er redusert til tre alternativer: grå, hvit og svart, hvor de to sistnevnte krever et tillegg i prisen. 19-tommers felger er nå valgfritt, mens 18-tommers felger er standard.

Fra venstre til høyre: Performance-, Premium- og Standard-versjoner
Interiøret i standardutgaven er også betydelig forenklet. Midtkonsollen i full størrelse er fjernet og erstattet av en åpen konsoll. Armlenet med koppholdere er imidlertid fortsatt der. Rattstammen har mistet elektrisk justering, og passasjerene bak har mistet den ekstra 8-tommers skjermen og oppvarmede seter. Forsetene er fortsatt oppvarmede, men ventilasjonen er fjernet. Setetrekket i skinn er delvis erstattet med stoffinnlegg.




Den 15,4-tommers medieskjermen er fortsatt der, men i stedet for femten høyttalere er bare sju installert. Selv FM/AM-radioen er borte! Autosteer-filskiftefunksjonen er deaktivert, og kupéventilasjonssystemet har mistet sitt avanserte HEPA-filter. De elektrisk innfellbare sidespeilene og baksetet, samt stemningsbelysningen, er kuttet. Men det mest uvanlige eksemplet på forenkling er panoramataket. Selve glasset er beholdt, men det er skjult av en konvensjonell taktrekk! Det viste seg tydeligvis at det var for dyrt å omdesigne karosseriet for å få plass til et ståltak, men den solide taktrekket skiller det effektivt fra utstyrsnivåene i full størrelse.




Standardversjonen har også en forenklet teknologipakke: en enkelt elektrisk motor på bakakselen og et 69 kWh traksjonsbatteri . Den oppgitte rekkevidden er 517 km (EPA) i stedet for 575 km for bakhjulsdrevne versjonen, og akselerasjonstiden 0–97 km/t er økt fra 5,4 til 6,8 sekunder. Toppfarten er fortsatt på 200 km/t. Fjæringen har konvensjonelle passive støtdempere i stedet for de amplitudeavhengige som finnes på andre versjoner.





Sammenlignet med crossoveren er ikke den nedskalerte Tesla Model 3 Standard sedan like nedskalert. For eksempel skiller eksteriøret seg bare fra andre versjoner i de forskjellige felgene (de var allerede 18-tommers), selv om den utvendige fargepaletten også er redusert til tre. Interiørets forenklinger er i samsvar med crossoverens design, og hovedforskjellen er bevaringen av den sentrale tunnelen og det komplette panoramataket.





Sedanen i innstegsklassen har bakhjulsdrift, passiv fjæring og det samme 69 kWh-batteriet . Rekkevidden er 517 km (opp fra 584 km i neste generasjons modell), og den akselererer til 97 km/t på 5,8 sekunder (opp fra 4,9 sekunder). Toppfarten er fortsatt på 200 km/t.




De nye standardutgavene av Tesla Model 3 og Model Y er foreløpig kun tilgjengelige på det amerikanske markedet, men gir en tydelig pekepinn på hvordan prisnivået kan utvikle seg internasjonalt.
Tesla Model 3 Standard – den rimeligste sedan-varianten – har en startpris tilsvarende rundt 430 000 kroner, noe som er omtrent 65 000 kroner lavere enn Long Range RWD-versjonen.
SUV-en Tesla Model Y Standard starter på cirka 465 000 kroner, som er omtrent 58 000 kroner lavere enn forrige innstegsmodell.
Begge bilene vil også tilbys i nye Premium-utgaver, som nå utgjør mellomnivået i modellserien. Toppmodellene Performance beholder sine kjente betegnelser og posisjon som de kraftigste variantene.
