I 2016 debuterte Vision Mercedes-Maybach 6 konseptkupé , etterfulgt et år senere av en lignende kabriolet. Dessverre kom ingen av disse elbilene i produksjon, og den produserte Mercedes-Maybach SL 680 roadsteren viste seg å ikke være noe mer enn en modifisert AMG SL kabriolet. Noen år senere avduket Mercedes-Benz nok en gang et luksuriøst todørs konsept: Vision Iconic.
Designet kombinerer trekk fra merkets historiske modeller med futuristiske elementer. For eksempel har fronten den nye, opplyste radiatorgrillen, som nylig debuterte på GLC med EQ Technology elektrisk crossover . Formen er ment å vekke assosiasjoner til ikoniske Mercedes-modeller fra historien: W108, W111 og 600 Pullman. Dashbordet komplementerer det lange panseret og de smale frontlyktene.

Fra siden ligner bilen de nevnte konseptene, men overhengene er kortere. Linjene i den lille frontruten fortsetter inn i skjermventilene, og det skrånende taket flyter over i en avrundet bakende som minner om den legendariske 300 SL Gullwing. Selskapets sjefsstylist, Gorden Wagener, viste til bildesign fra 1930-tallet som en inspirasjonskilde.

Interiøret er dekorert i art deco-stil. Det har et rundt fireiket ratt og en glassstruktur kalt «Zeppelin», som huser både analoge og digitale instrumenter. Setene er trukket i mørkeblå fløyel. Perlemorinnlegg er også brukt, og gulvet er dekorert med et stråmønster, en teknikk utviklet på 1600-tallet og gjenopplivet på 1920-tallet. Bilprodusenten har også laget en kolleksjon av seks herre- og damedresser som matcher interiøret.





Til tross for sine nostalgiske undertoner, kan prototypen skryte av futuristiske teknologier. Nivå 4-autonomi muliggjøres av et «nevromorfisk databehandlingssystem», som i prinsippet ligner på den menneskelige hjernen. Det hevdes å være ti ganger bedre til å gjenkjenne omgivelsene enn nåværende modeller, men tekniske detaljer er ikke oppgitt. Den har også ride-by-wire-styring og bakhjulsstyring. Spesifikasjonene til den elektriske drivlinjen er ikke offentliggjort.




Til slutt har Vision Iconic et solcelledrevet karosseri. Det hjelper med å lade batteriet, og under ideelle forhold vil det 11 kvadratmeter store overflatearealet gi opptil 12 000 km rekkevidde per år kun ved bruk av sollys.




Mest sannsynlig vil den nye modellen følge skjebnen til Vision Mercedes-Maybach 6: ingenting har blitt sagt om produksjonsmulighetene.
