R&B-ikonet D’Angelo, mannen som redefinerte moderne soul og ble selve symbolet på den såkalte neo-soul-bevegelsen, er død etter lengre tids kamp mot kreft. Han ble 51 år gammel.
Familien bekreftet dødsfallet i en uttalelse som raskt ble delt av flere amerikanske medier. Med ham forsvinner en av de mest gåtefulle, kompromissløse og innflytelsesrike stemmene i moderne musikk.
Fra Richmond til verdensscenen
D’Angelo ble født Michael Eugene Archer 11. februar 1974 i Richmond, Virginia. Han vokste opp som sønn av en pinsepredikant, men fant sin egen vei i musikken – inspirert av artister som Prince, Marvin Gaye og Al Green.
Som tenåring startet han gruppa Three of a Kind med to søskenbarn. Bare 16 år gammel sto han på scenen under Amateur Night på legendariske Apollo Theater i New York – og vant på sitt andre forsøk. Premiepengene brukte han til å kjøpe en fire-sporsopptaker, og der startet eventyret: de første låtene som senere skulle bli debutalbumet Brown Sugar ble spilt inn i soverommet hans.

Gjennombruddet med «Brown Sugar»
Etter å ha fått oppmerksomhet som låtskriver og produsent for R&B-kollektivet Black Men United – med navn som Usher, Boyz II Men og R. Kelly – fikk D’Angelo platekontrakt.
I 1995 kom debutalbumet Brown Sugar, en dristig blanding av tradisjonell soul og moderne R&B, gjennomsyret av jazz og funk. Albumet gikk platinum, og singler som Lady og Brown Sugar gjorde D’Angelo til superstjerne over natta.
Men bak suksessen slet han med perfeksjonismen og presset som fulgte med berømmelsen. Han ble kjent som en introvert perfeksjonist – en artist mer opptatt av følelsen enn fasaden.
«Voodoo» – et mesterverk og et vendepunkt
I år 2000 kom Voodoo, albumet som for alltid sikret D’Angelo en plass i musikkhistorien. Sammen med Questlove, Pino Palladino, Roy Hargrove og det kreative kollektivet Soulquarians, skapte han et lydbilde som smeltet sammen hiphop, funk, gospel og psykedelisk soul til noe helt nytt.
Albumet vant Grammy for beste R&B-album, og singelen Untitled (How Does It Feel) ble både elsket og fryktet – ikke minst av D’Angelo selv, som mislikte å bli redusert til sexsymbol. Den ikoniske musikkvideoen, hvor han synger naken foran kamera, gjorde ham til et kultfenomen, men også til en fanget mann. Etter turneen med The Soultronics trakk han seg brått tilbake fra rampelyset.

Et liv i kamp – mot press, forventninger og seg selv
I årene som fulgte dukket D’Angelo kun sporadisk opp på prosjekter med venner som J Dilla, Common og Q-Tip. Hans perfeksjonistiske natur og tilbakevendende personlige problemer gjorde at fans ventet i over ti år på nytt materiale.
Da Black Messiah endelig kom i 2014, ble det hyllet som et mesterverk – en spirituell, analog og samfunnsbevisst plate som fanget tidsånden etter Ferguson-opptøyene og Black Lives Matter-bevegelsen. Musikken var både rå og følsom, og viste at D’Angelo fortsatt hadde evnen til å kanalisere samtidens uro inn i tidløs soul.
Den motvillige profeten
I dokumentaren Devil’s Pie: D’Angelo (2019) fikk verden et sjeldent innblikk i hans kreative prosess. Man så en mann besatt av detaljer, som med stemmen dirigerte hvert slag, hvert riff og hver nyanse av bandet sitt – men også en mann som fryktet sitt eget lys.
«Han vet at det er underholdningsbransjen, men hans mantra er ‘to thine own self be true’,» sier Questlove i filmen. For D’Angelo handlet musikk aldri om showbusiness – det var en form for eksistensiell sannhetssøken.

Han sa det selv i et intervju i 2013:
«Musikk er meg. Det er det jeg er. Selv om jeg slutter å lage videoer og stå på scenen, vil jeg aldri slutte å lage musikk. Det er en del av meg til den dagen jeg dør.»
Et stille farvel
De siste årene var D’Angelos offentlige opptredener få, men alltid minneverdige – som da han i 2016 tolket Princes Sometimes It Snows in April på The Tonight Show, eller da han sto alene på scenen under Verzuz i Apollo-teateret i 2021 – den samme scenen der alt startet.
Han jobbet mot slutten med nytt materiale og var planlagt som hovedartist på Roots Picnic 2025, men måtte trekke seg grunnet komplikasjoner etter en operasjon.
Nå er stemmen som en gang forandret R&B stille – men ekkoet av den vil vare. Brown Sugar, Voodoo og Black Messiah står igjen som tre kapitler i en reise gjennom sjel, smerte og genialitet.
Et liv i musikk – og i stillhet
D’Angelo etterlater seg ikke bare et banebrytende musikalsk arv, men også en påminnelse om at ekte kunst sjelden kommer uten kamp. Han var en mann som søkte sannhet gjennom lyd, og som heller valgte stillhet enn å gå på kompromiss.
Hans musikk lærte oss at groove kan være like dypt som bønn, og at sårbarhet kan være den reneste formen for styrke.
Michael Eugene “D’Angelo” Archer (1974–2025)
Hvil i rytme.


<3
Første låta jeg spilte i min DJ karriere var Brown Sugar! Rip <3
<3
Trist 🙁
Trist
Legende! <3