Den nye generasjonen av drivstoffmodellen Audi A6 ble presentert for halvannen måned siden, men da debuterte bare Avant stasjonsvogn for Europa. Nå har den fått selskap av en klassisk sedan, og dette er ikke en lokal variant for det kinesiske markedet, men en fullverdig global modell. Det som ikke er mindre viktig er at når det gjelder drivstoffmodellen «seksdørs», har Audi beholdt det klassiske firedørsformatet, mens elbilen Audi A6 e-tron kun kan være femdørs (liftback eller stasjonsvogn).
Det er ingen uventede overraskelser i designet: sedanen er designet nøyaktig likt som stasjonsvognen. Selv baklysene med en kontinuerlig LED-stripe i midten er nesten de samme. Men takket være det skrånende taket viste sedanen seg å være mer strømlinjeformet enn stasjonsvognen: Cd-koeffisienten er 0,23 mot 0,25. Det vil si at dette er den mest aerodynamisk effektive drivstoffmodellen i Audis historie. Sammenlignet med forrige generasjon har sedanen blitt 60 mm lengre (4999 mm), men bredden er nå 6 mm mindre (1880 mm). Akselavstanden har praktisk talt ikke endret seg med generasjonsskiftet: 2927 mm i stedet for 2924 mm. Avhengig av konfigurasjonen har hjulene en diameter på 18 til 21 tommer.
I likhet med A6 Avant stasjonsvogn er interiøret i den nye sedanen designet i henhold til alle moderne Audi-kanoner. Frontpanelet er utstyrt med to skjermer i et enkelt buet kabinett: en 11,9-tommers instrumentskjerm og en 14,5-tommers multimedieskjerm. En tredje 10,9-tommers skjerm foran passasjeren er tilgjengelig som et alternativ. Som tilleggsutstyr er det projeksjon på frontruten, firesoners klimaanlegg og et Bang & Olufsen lydanlegg med surroundlyd (16 eller 20 høyttalere). Bagasjeromsvolumet er 492 liter mot 565 liter i den forrige modellen. Men den imponerende bredden på kupeen (1050 mm) er bevart, og baksiden av baksofaen kan foldes ned i forholdet 40:20:40.
Det er ingen tekniske forskjeller fra stasjonsvognen. Innstegsmodellene av Audi sedaner er utstyrt med en 2,0 TFSI bensinturbo-firecylindriger (204 hk, 340 Nm), en enkel 12-volts startgenerator (ansvarlig for start-stopp-systemet) og kun forhjulsdrift. Biler med en 2,0 TDI turbodiesel (204 hk, 400 Nm) og en V6 3,0 TFSI bensinturbomotor (367 hk, 550 Nm) er utstyrt med MHEV Plus hybridsystem. Det inkluderer en 48-volts startgenerator med remdrift og en separat elektrisk trekkmotor (24 hk, 230 Nm), som er festet til girkassen. Den drives av et 1,7 kWh litiumjernfosfatbatteri, som er plassert i bagasjerommet (i dette tilfellet er volumet på kupeen redusert til 452 liter). Alle tre versjonene har en syvtrinns S tronic «robot» med to clutcher. Quattro firehjulsdrift er et alternativ for dieselbiler og basisutstyr for sedaner med V6-motor.
Som andre modeller på PPC-plattformen er den nye Audi A6 utstyrt med bremser med elektrisk booster. I tillegg til den grunnleggende fjæringen kan du velge senket sportsfjæring (minus 20 mm) eller luftfjæring (klaringen varierer i området 50 mm). Firehjulsstyring er et alternativ for firehjulsdrevne versjoner (bakhjulene kan avvike i en vinkel på opptil 5 grader), og for sekssylindrede biler kan du bestille en aktiv bakdifferensial.
Audi A6 sedaner vil bli produsert i Tyskland ved Neckarsulm-fabrikken, det vil si på samme transportbånd som stasjonsvognene. Bestillinger i Europa vil bli mottatt når som helst nå, prisene er allerede kjent – fra 55 500 euro i Tyskland. De første produksjonsbilene vil komme til kundene midt på sommeren. I fremtiden vil Audi A6 sedaner dukke opp i andre verdensmarkeder.