Ford har alltid vært hovedleverandør av motorer til de tradisjonelle britiske sportsbilene Caterham/Lotus Seven. Selskapets motorer ble installert på den aller første Lotus Seven Mk I fra 1957, og senere ble det tilbudt diverse Ford-motorer til alle iterasjoner av «seven», selv om både Lotus og Caterham eksperimenterte med andre motorer. For eksempel har de mest grunnleggende versjonene av Caterham Seven-modellen siden 2013 vært utstyrt med 660 cc Suzuki turbo-tremotorer, selv om alle andre modifikasjoner fortsatt har to-liters Ford Duratec-motorer. Ford har imidlertid allerede satt kursen for å forlate forbrenningsmotorer og redusere produksjonen i Europa, så Caterham begynte forebyggende å lete etter en ny leverandør. Og fant en.
Den britiske sportsbilprodusenten har annonsert starten på samarbeidet med Horse Powertrain. Dette er et joint venture mellom den franske Renault-gruppen (45 % av aksjene), den kinesiske eiergruppen Geely (45 %) og det saudiarabiske oljeselskapet Aramco (10 %). Det ble dannet i 2024, og all motor- og girkasseproduksjon fra Renault og Geely (inkludert Volvo) ble overført til det. Foreløpig vil imidlertid Horse Powertrain-motorer kun vises på racerbiler for Caterham Academy Championship, det yngste av de fem Caterham-merkede monocupene, som har blitt arrangert siden 1995.
De siste 17 årene har racerbilene i Caterham Seven Academy Race Package brukt naturlig aspirerte 1,6-liters (135 hk) Ford Sigma-motorer (selv om disse motorene ikke har vært installert i veiversjoner på lenge). Og sportsbilene fra 2026 vil ha en firesylindret turbomotor HR13 fra Renault.
Turbomotor 1.3 TCe
Interessant nok har Renault selv nesten gitt opp 1,3 turbo firemotoren i Europa: i det lokale markedet er det bare den koreanskproduserte Renault Arkana crossoveren som har denne motoren. I Sør-Amerika er imidlertid denne motoren bare så vidt i ferd med å få fart: lokale motorer vil bli installert i mange modeller av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen. Når det gjelder Caterham, er bruken av Renault-motorer i racerbiler bare det første skrittet i overgangen til nye enheter, fordi leveransene av Ford Duratec-motorer snart vil opphøre uansett.