i

Dongfeng relanserer Aeolus L7: Elektrisk kraft og hybridrekord i ny drakt

Dongfeng Aeolus L7

Dongfeng presenterte den mellomstore crossoveren Aeolus Haohan midt i 2023. På den tiden kom bare bensinversjonen på markedet, men i tillegg ble hybrid- og rent elektriske versjoner annonsert. I de tidlige stadiene fikk de forskjellige navn (Haohan PHEV, Sky 01 EV), men for et år siden ble produksjonsklare elektrifiserte crossovere vist under hovedindeksen Aeolus L7. Salgsstarten var uklar, og nå har Dongfeng gjennomført en liten modernisering av disse bilene og startet salget på nytt.

 




Utvendig skiller Aeolus L7 seg fra bensinmodellen Haohan bare i designet på fronten med en annen støtfanger og et blindpanel i stedet for en radiatorgrill. Crossoveren er 4685 mm lang, bredden 1900 mm og høyden fra 1610 til 1625 mm, avhengig av versjon. Akselavstanden er 2775 mm, og hjulene kan ha en diameter på 18 eller 19 tommer.

 

Et lite instrumentdisplay er installert foran føreren, men i midten av frontpanelet er det et stort (14,6 tommer) nettbrett for mediesystemet, som er utstyrt med en Qualcomm Snapdragon 8155-prosessor. I utgangspunktet var slik multimedia kun forbeholdt elektriske versjoner, men siden begynnelsen av dette året har det også blitt installert på bensinmodellen Haohan (i utgangspunktet hadde den en vertikal skjerm). Listen over alternativer inkluderer 128-fargers konturbelysning, en luftfrisker, 50 W trådløs lading, en stemmeassistent med kunstig intelligens, en nøkkelapplikasjon i smarttelefonen og teksturert skinnseteinnredning. Bagasjerommet er 413 liter, men rent elektriske versjoner har et ekstra rom under panseret med et volum på 55 liter.

 

Haohan/L7-familien er basert på den universelle DSMA 2.0-plattformen, som tillater produksjon av elbiler eller hybrider. Batteriversjoner har én elektrisk motor på forakselen, og effekten er 163 hk og 240 Nm eller 218 hk og 310 Nm. Biler med en basismotor kan ha et trekkbatteri med en kapasitet på 50,8 eller 61,2 kWh, og kraftige versjoner er avhengige av et batteri på 62,3 kWh. Rekkevidden til juniormodifikasjonen er 430 km, og resten – 518 km i henhold til CLTC-syklusen. Egenvekten er henholdsvis 1618 kg, 1720 kg eller 1740 kg. Maksimal hastighet for alle versjoner er begrenset til 160 km/t.

 




Plug-in-hybrider har et parallellseriedrevet kraftverk, Mach DH-i, utviklet av Dongfeng-konsernet. Det inkluderer en 1,5-liters turbomotor (154 hk, 240 Nm), som kan kobles til forhjulene via en firetrinns DHT-girkasse. Blant kinesiske hybrider av denne typen er dette rekord i antall gir (tidligere var det maksimalt tre). Den elektriske trekkmotoren (136 hk, 260 Nm) er også installert på forakselen. Systemets totale effekt er 360 hk og 615 Nm. Hybridbiler er utstyrt med batterier med en kapasitet på 17 kWh eller 30,3 kWh. I det første tilfellet er den rent elektriske rekkevidden 110 km, og den totale er 1400 km. Det eldre batteriet gir henholdsvis 205 km og 1500 km. Selskapet opplyste imidlertid at testerne klarte å kjøre en slik hybrid i så mye som 2 239,6 km uten å fylle drivstoff eller lade, og slynget seg i sirkler rundt feriestedet Hainan! Vekten på de bensinelektriske SUV-ene varierer fra 1 725 kg til 1 800 kg, men akselerasjonstiden til «hundrevis» (6,9 s) og maksfart (170 km/t) forblir uendret.

 

Dongfeng Aeolus L7 tilbys til svært rimelige priser, selv etter kinesiske standarder. Elektriske versjoner i Kina koster fra 95 000 til 130 000 yuan (13 000 til 18 000 dollar), og plug-in-hybrider koster fra 100 000 til 140 000 yuan (14 000 til 19 000 dollar).

Varsle meg
Varsle meg ved
guest

0 Kommentarer
Eldste
Nyeste Most Voted
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer
Første glimt av Xiaomi Pad 7S Pro – spesifikasjoner, design og lanseringsplaner

Xiaomi Pad 7S Pro: Kraft og eleganse i neste generasjons nettbrett

Audi A6 sedan er her – den mest aerodynamiske drivstoffmodellen noensinne