i

Ford Bronco Off-Roadeo Arches og Cliffhanger: To ekstreme konseptbiler debuterer i Moab

Ford Bronco Off-Roadeo Arches og Cliffhanger: To ekstreme konseptbiler debuterer i Moab

Terrengløpet Moab Jeep Safari har blitt holdt siden 1960-tallet, og siden 1980-tallet har det blitt organisert direkte av Jeep. Festivalen finner sted hver vår i Moab-ørkenen i Utah, og selskapet forbereder årlig flere spektakulære utstillingsbiler til den. Fords Bronco Stampede-arrangement kan ikke skryte av en så lang tradisjon, men arrangørene prøver sitt beste for å holde tritt med konkurrentene. Derfor har Ford også forberedt et par stilige terrengkjøretøy for «kjøringene» i Moab-ørkenen.

 





Den første heter Ford Bronco Off-Roadeo Arches. Den er bygget på basis av en firedørs Bronco med lang akselavstand i Badlands-versjonen. Karosseriet til den åpne SUV-en har en lys farge og er pakket inn i en beskyttende matt film, og det er montert et ekstra lys over frontruten. I stedet for et hardt tak er det montert et kabriolettak med elektrisk drift. Det allerede bemerkelsesverdige terrengpotensialet forsterkes av en kraftig vinsj, en 51 mm hevet fjæring og 17-tommers felger med beadlock-mekanismer, som er utstyrt med BFGoodrich All-Terrain T/A KDR2-dekk med en utvendig diameter på 37 tommer.

 






Den andre bilen er en kort Ford Bronco Off-Roadeo Cliffhanger. Den er laget i samme utvendige entourage med lys grafikk i stil med gamle helleristninger. Faktisk er imidlertid todørs Cliffhanger mye mer ekstrem enn sin større bror. Den har ikke engang dører, men rørformede klaffer er installert i stedet. Karosseriet er utvidet med massive overlegg på hjulbuene. De var nødvendige for å få plass til 18-tommers hjul med 40-tommers BFGoodrich-dekk. Softtaket har ikke elektrisk drift, og kupeen er utstyrt med Recaro-«bøtter» med flerpunktsbelter.

 

Ford har ikke avslørt noen tekniske detaljer om sine utstillingsbiler. Det er mulig at det ikke er noen endringer i det hele tatt. Standard Bronco Badlands tilbys med to turbomotorer å velge mellom: en 2,3-liters EcoBoost firesylindret (304 hk, 440 Nm) og en 2,7-liters EcoBoost V6 (335 hk, 562 Nm). Det er uklart om Off-Roadeo Arches- og Off-Roadeo Cliffhanger-versjonene vil bli lansert på markedet.

Varsle meg
Varsle meg ved
guest

0 Kommentarer
Eldste
Nyeste Most Voted
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer
Genesis X Gran Equator og GMR-001 Hypercar: Fremtidens luksus og racing avslørt i New York

Genesis X Gran Equator og GMR-001 Hypercar: Fremtidens luksus og racing avslørt i New York

Caterham bytter fra Ford til Renault-motorer – nytt kapittel fra 2026

Caterham bytter fra Ford til Renault-motorer – nytt kapittel fra 2026