i

Hennessey Venom F5 Evolution – Verdens kraftigste bensindrevne gatebil med 2060 hk

Hennessey Venom F5 Evolution – Verdens kraftigste bensindrevne gatebil med 2060 hk

I 2017 presenterte det texanske selskapet Hennessey Performance hyperbilen Venom F5, og siden den gang har den fått mange modifikasjoner. Blant dem var en spesialversjon med prefikset Revolution. Og nå har Hennessey Venom F5 Evolution-modifikasjonen blitt vist frem. Den har blitt enda kraftigere og mer ekstrem: ifølge skaperne er dette verdens kraftigste gatebil på ren drivstoffdrift uten elektrisk doping!

 





Selv motoren i basismodellen Venom F5 utvikler kolossale 1842 hk og 1617 Nm. Og for Evolution-versjonen er V8 6.6 Fury twinturbo-motoren, laget i samarbeid med Ilmor Engineering, betydelig modifisert. Veivstenger og stempler i frest aluminium med optimalisert profilgeometri er installert. Alle ventiler er lette, eksosventilene er til og med laget av titan. Et høytytende drivstoffsystem brukes, og den nye generasjonen Precision 76/80 turboladere er installert, som produsenten kaller verdens største. Som et resultat produserer motoren med uendret arbeidsvolum 2060 hk ved 8000 o/min og 1960 Nm ved 5200 o/min! Slike egenskaper oppnås imidlertid bare når man bruker E85 biodrivstoff. Den syvtrinns «roboten» med én clutch og bakhjulsdrift beholdes. Akselerasjonen fra 0 til 322 km/t tar bare 10,3 sekunder!

 




For å utnytte denne kraften er det installert en ny adaptiv fjæring. Innstillingene endres avhengig av driftsmodusen til kraftenheten, som kan velges med en bryter på rattet. Totalt er det fem moduser: Sport, Road Race, Drag, Wet og den ekstreme F5-modusen (til ære for de dødelige orkanene i kategori F5 på Fujita-skalaen).

Det utvendige karosseriet har også blitt forbedret, etter å ha gjennomgått en rekke tester i en vindtunnel. Hennessey-spesialister ble assistert av racingingeniør Mark Handford, som jobbet i Indycar- og Formel 1-mesterskapene, i etableringen. Som et resultat fikk Venom F5 Evolution en større splitter, andre skjold og deflektorer under bunnen (for å dempe luftstrømmen), ekstra vinger nær forhjulene og luftkanaler over hjulbuene. Bakspoileren har blitt større.

 




Interessant nok anser ikke Hennessey selv sin hyperbil på 2060 hk for å være utelukkende et baneprosjektil. Derfor inkluderer listen over alternativer komfortable seter i stedet for de vanlige karbonfiberbøttene, et stillere eksosanlegg og til og med en koppholder i karbonfiber. På denne måten gjorde utviklerne Venom F5 Evolution mer egnet for lange turer, fordi noen kunder ønsket det.

 

Evolution-versjonen tilbys som en tilleggspakke for 285 000 dollar i tillegg til basisprisen på Venom på 2,1 millioner dollar. Men pakken kan også bestilles for tidligere utgitte biler, og dermed gjøre en vanlig Venom F5 om til en Evolution.

Varsle meg
Varsle meg ved
guest

0 Kommentarer
Eldste
Nyeste Most Voted
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer
Mazda EZ-60: Ny crossover med elektrisk og hybrid drivlinje

Mazda EZ-60: Ny crossover med elektrisk og hybrid drivlinje

Ny Volkswagen Lavida Pro sedan – Generasjonsskifte for den populære kinesiske modellen

Ny Volkswagen Lavida Pro sedan – Generasjonsskifte for den populære kinesiske modellen