Verdenspremieren på andre generasjon av Hyundai Palisade crossover fant sted på slutten av fjoråret i Sør-Korea. Disse bilene er allerede i salg på hjemmemarkedet, og nå har Hyundai hatt en amerikansk premiere. Faktisk er dette den samme bilen med en lengde på 5060 mm, men på bilutstillingen i New York ble Palisade presentert i nye versjoner som ikke er tilgjengelige i hjemlandet Korea.
For eksempel, i stedet for en 2,5-liters turbo-firecylindriger, er en V6-motor spesielt reservert for Amerika. Men dette er ikke den forrige 3,8-motoren, men en mer beskjeden 3,5 GDI med naturlig aspirasjon og direkte drivstoffinnsprøytning (291 hk, 353 Nm). Den er kombinert med en åttetrinns automatgirkasse, og det er et valg mellom forhjulsdrift eller firehjulsdrift (med bakakselkobling).
En hybridversjon tilbys også i Amerika, men den er den samme som i Korea. En 2,5-liters turbomotor (262 hk) og en elektrisk motor innebygd i en sekstrinns automatgirkasse yter til sammen 334 hk og 460 Nm. Lading fra stikkontakt er ikke inkludert, og den oppgitte rekkevidden på én tank er 996 km. Hybriden har firehjulsdrift, men tillatt slepevekt er bare 1,8 tonn i stedet for 2,3 tonn for bensinversjonen.
Hyundai Palisade XRT Pro
Enda mer interessant er at Hyundai Palisade XRT Pro, eller terrengversjonen, er utstilt i New York. Den forrige modellen hadde også en XRT-variant, men den hadde ikke mange forskjeller fra basismodellen. Den nye Pro-crossoveren skiller seg ut med en annen støtfanger foran, en større grill og røde slepekroker foran og bak.
Hyundai Palisade XRT Pro
Blant de viktigste funksjonene til XRT Pro-versjonen er en nydesignet fjæring med 25 mm økt bakkeklaring (totalt 213 mm), en elektronisk styrt differensialsperre bak, 255/60 R18 A/T-dekk og et standard sammenleggbart tilhengerfeste (for andre versjoner tilbys det også, men mot en ekstra kostnad).
Hvis den nye Palisade i Korea kan være en ni-seter på grunn av særegenheter i skattelovgivningen (og 40 % av kundene valgte denne versjonen), har crossoveren i Amerika åtte eller syv seter. I det andre tilfellet er det installert separate seter med elektrisk drift, oppvarming og ventilasjon i stedet for en treseters sofa i andre rad.
Setene i tredje seterad i de mer luksuriøse utstyrsnivåene har elektrisk ryggstøtte og oppvarming. Og selv på galleriet er det sikkerhetsbelter med forstrammere og kraftbegrensere: vanligvis er disse elementene for beltene bare i første rad, sjeldnere i andre. Totalt er kupeen utstyrt med ti kollisjonsputer.
Som før kommer Hyundai Palisade crossovere til Amerika fra Sør-Korea, det er ikke snakk om lokal produksjon ennå. Bensinbiler vil ankomme forhandlerne innen slutten av sommeren, og hybridbiler – til høsten. Forresten, den forrige Palisade, til tross for alderen, satte salgsrekord i USA i 2024: 111 tusen biler ble solgt, noe som er 23 % mer enn året før.