For et år siden debuterte Mazda EZ-6 liftback, som viste seg å være en redesignet versjon av Shenlan SL03-modellen fra Changan. Nå har Changan Mazda-joint venture-selskapet forberedt en andre lokal bil under det japanske merket – crossoveren Mazda EZ-60. Den er basert på den elektriske SUV-en Shenlan S07, men det ekstra året har ikke gått uten grunn. Hvis EZ-6 liftback er lett gjenkjennelig som en kinesisk donor, er Mazda EZ-60 crossover veldig forskjellig fra originalen på utsiden.
Øverst – Shenlan S07, nederst – Mazda EZ-60
Ikke bare fronten og bakenden har blitt endret. Faktisk har alle de ytre karosseripanelene blitt redesignet. Vinduslinjen og de bakre takstolpene har blitt redesignet: Mazda EZ-60 ser virkelig ut som de originale modellene fra dette merket. Alt dette har påvirket de generelle dimensjonene: Sammenlignet med donormodellen har lengden økt med 100 mm samtidig (opp til 4850 mm). Bredden (1935 mm) og høyden (1620 mm) skiller seg ikke så vesentlig, akselavstanden er 2902 mm i stedet for 2900 mm. Åtte farger er forberedt for lakkering av karosseriet, hvorav to er laget spesielt for denne modellen. Hjuldiameteren er fra 19 til 21 tommer.
Interiøret i Mazda EZ-60 crossover har også mange forskjeller fra den originale Shenlan S07-modellen. Selskapet hevder at designet er inspirert av japansk minimalisme, selv om interiøret faktisk er laget i en generell kinesisk stil. Men selv om Shenlan har en vanlig skjerm i midten av dashbordet, har Mazda en bred dobbel skjerm (26,5 tommer) med en oppløsning på 5K. Elektronikken om bord er basert på en brikke laget med avansert 4-nm prosessteknologi, men modellen er ikke oppgitt. Separate skjermer for sidekameraene er installert på sidene av frontpanelet, selv om basisversjonen vil ha vanlige speil. I stedet for en dashbordskjerm er det installert en projektor på frontruten med utvidet virkelighet, alle seter er utstyrt med oppvarming og ventilasjon, lydanlegget har 23 høyttalere og støtter Dolby Atmos. Bagasjerommet har et volum fra 350 til 2036 liter, og den elektriske versjonen har også et frontrom på 126 liter.
I likhet med donoren kan den nye Mazda EZ-60 være en seriehybrid eller et rent elektrisk kjøretøy. I det andre tilfellet har crossoveren én elektrisk motor på bakakselen, et 78 kWh batteri og en rekkevidde på over 600 km. Så langt er alle disse kjente egenskapene. Hybriden er allerede sertifisert, så det finnes mer data om den. Under panseret sitter en naturlig aspirert 1,5-liters motor (98 hk), som ikke er koblet til hjulene og kun fungerer i generatormodus for å lade det 31,7 kWh store batteriet. Bilen drives av en elektrisk motor med en kapasitet på 258 hk på bakakselen. Den akselererer den 1992 kg tunge crossoveren til maksimalt 185 km/t. Den lovede totale rekkevidden uten fylling og lading overstiger 1000 km. Firehjulsdrevne versjoner er ennå ikke annonsert, men den originale Shenlan crossoveren har heller ikke det.
Den offentlige visningen av Mazda EZ-60 crossover vil finne sted på den kommende Shanghai Auto Show. Prisene vil bli annonsert og bestillinger vil bli mottatt da.