Den kjente Volkswagen Jetta sedanen har tradisjonelt to kinesiske varianter kalt Sagitar og Lavida, hvor førstnevnte har en litt forlenget akselavstand. Og nå forbereder dette paret seg på et generasjonsskifte. Den nye Volkswagen Sagitar ble sertifisert tilbake i mars, og nå har nettdatabasen til det kinesiske industri- og handelsdepartementet en Volkswagen Lavida Pro sedan, det vil si neste generasjon Lavida.
Denne bilen er utarbeidet av joint venture-selskapet SAIC Volkswagen og er i stor grad forent med forgjengeren: MQB-plattformen, 2688 mm akselavstand og til og med karosserirammen er overført fra den. Men alle de ytre panelene er forskjellige, karosserifjærene er laget på nytt, slik at Lavida Pro ser helt annerledes ut. Fronten med den nedskjøvede hovedgrillen er laget i Volkswagen-merkets moderne stil, og to versjoner med forskjellige «griller» er sertifisert samtidig.
Lavida har for første gang fått innfellbare dørhåndtak og en monofilamentlykt på hekken. Lengden på sedanen har økt med 42 mm (opp til 4720 mm) med generasjonsskiftet, bredden har ikke endret seg (1806 mm), og høyden har økt med 8 mm (nå 1482 mm). Utvalget av hjul med en diameter på 15 til 17 tommer er oppgitt, selv om den minste kun vil være tilgjengelig for basisversjonen for drosjer. Interiøret er ennå ikke vist.
Den nye Volkswagen Lavida Pro er sertifisert med to motorer. Basismotoren med naturlig aspirasjon på 1,5 MPI (110 hk, 141 Nm) er kombinert med en sekstrinns automatgirkasse, og den turboladede 1,5 TSI-motoren (160 hk, 250 Nm) er utstyrt med en syvtrinns DSG-robot med to tørre clutcher. Den andre motoren tilhører den oppdaterte EA211 Evo II-familien, og har en turbolader med variabel geometri for ledevingen og direkte innsprøytning under et trykk på 350 bar.
Den nye Volkswagen Lavida Pro, i likhet med den tilsvarende Sagitaren, vil dukke opp på det kinesiske markedet i tredje kvartal. Alle detaljer vil bli avslørt tidligere. Og da vil den globale Jettaen skifte generasjon.