For et år siden introduserte det kinesiske selskapet Nio datterselskapet Onvo, designet for enklere og rimeligere elbiler. Den første modellen var Onvo L60, som bokstavelig talt ble laget basert på Tesla Model Y SUV. Nå er det den andre modellens tur – en stor crossover med tre rader – Onvo L90.
Ved første øyekast av nykommeren blir det tydelig at Onvos designere bestemte seg for ikke å eksperimentere forgjeves. Fronten på elbilen har en signatur to-nivå belysning og en blind nesekonus. Dørhåndtakene er innfellbare, hjulene er 20 tommer. Crossoverens lengde er 5145 mm, bredden er 1998 mm, høyden er 1766 mm. Akselavstanden er 3110 mm.
Produsenten har ennå ikke vist bilder av interiøret, men det er allerede kjent at Onvo L90 crossover vil være en seksseter, det vil si at andre rad vil ha separate seter. I tillegg er volumet på bagasjerommet foran publisert: 240 liter. Maksimal bredde på dette rommet er 830 mm, lastehøyden er 600 mm, og lokket er utstyrt med en elektrisk drift med kontaktløs aktivering. Tilsynelatende, i likhet med Onvo L60, vil den nye L90 crossoveren ikke ha en lidar, men avanserte autopilotkameraer i separate hus er installert på sidene over frontruten.
Den nye crossoveren er bygget på Nio-plattformen med et 900-volts elektrisk system. Kjøperen vil kunne velge mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift. I det første tilfellet er en elektrisk motor med en kapasitet på 462 hk montert på bakakselen. Firehjulsdrevne elbiler er utstyrt med en ekstra frontmotor med en kapasitet på 136 hk, det vil si at den totale systemeffekten til slike crossovere er 598 hk. Maksimal hastighet er uansett begrenset til 200 km/t. Begge versjoner er utstyrt med litium-jern-fosfat-trekkbatterier med en kapasitet på 85 kWh. Et mer avansert nikkel-kobolt-mangan-batteri med en foreløpig ikke navngitt kapasitet vil også være tilgjengelig. Crossoverens autonomiegenskaper er ennå ikke offentliggjort.
Flere detaljer vil bli offentliggjort etter den fulle premieren på Shanghai Auto Show. Lanseringen av nyttekjøretøyene er planlagt til tredje kvartal i år.