Den oppdaterte crossoveren Voyah Free vil bli presentert på den kommende bilutstillingen i Shanghai. Denne modellen dukket opp i 2020, og ble den første modellen til Voyah-merket, som tilhører det kinesiske selskapet Dongfeng. Crossoveren hadde allerede en planlagt restyling for to år siden, men den kommende moderniseringen bør bli mer omfattende. Så langt har selskapet selv bare publisert ett bilde av bilen, men noen detaljer har allerede dukket opp i den kinesiske sertifiseringsdatabasen.
Voyah Free har fått en helt ny front: ikke bare frontlyktene og støtfangeren er byttet ut, men også panseret og forskjermene. De svarte innsatsene er forsvunnet fra de bakre takstolpene, den bakre støtfangeren er redesignet, og hjuldesignet er endret (20 eller 21 tommer i diameter). Lengden og bredden på crossoveren har økt med 10 mm – til henholdsvis 4915 mm og 1960 mm.
Høydeøkningen er 15 mm (opptil 1660 mm), og det skyldes den viktigste innovasjonen: Voyah Free vil skaffe seg en avansert autopilot på nivå 3 fra Huawei, som inkluderer en lidar på taket. Dens 700 stråler treffer 300 meter og skanner rommet foran bilen, og 48 ekstra sensorer og kameraer hjelper lidaren. To mikrobrikker med en kapasitet på 1000 TPS er ansvarlige for å kontrollere systemet. Utviklerne lover at med slike våpen vil det automatiske bremsesystemet kunne operere i hastigheter på opptil 160 km/t.
Interiøret i den oppdaterte crossoveren er ennå ikke vist. Og bare grunnleggende data er kjent om kraftverket: en sertifisert plug-in hybrid med én elektrisk motor med en kapasitet på 292 hk og en 1,5 bensinturbomotor (129 hk), som går i generatormodus. Andre detaljer vil dukke opp senere. Etter Free-crossoveren vil Voyah Dream minivan gjennomgå en lignende oppgradering. Men det mest interessante er et annet annonsert nytt produkt – den store Voyah Taishan-crossoveren med tre seterader.
Så langt har den bare blitt vist på en mørk teaser, men beskrivelsen er imponerende. Dette blir den første produksjonsmodellen på den nye Qingyun L3-plattformen, som har et 800-volts elektrisk system, aksiale elektriske motorer (som hver leverer opptil 680 Nm), firehjulsstyring, wirestyring og aktiv hydropneumatisk fjæring. Det oppgis at elektronikken vil kunne endre fjæringsinnstillingene basert på data fra frontkameraene, og de elektrohydrauliske kompressorene vil kunne heve karosseriet med 200 mm på under et sekund! Debuten til den avanserte Voyah Taishan crossoveren skal finne sted innen utgangen av året.