Oppgradert Subaru Solterra og ny Trailseeker el-SUV Oppgradert Subaru Solterra og ny Trailseeker el-SUV
Oppgradert Subaru Solterra og ny Trailseeker el-SUV

Oppgradert Subaru Solterra og ny Trailseeker el-SUV

Annonse

For en måned siden debuterte den oppdaterte elektriske crossoveren Toyota bZ4X i Europa, som ble kraftigere og hadde lengre rekkevidde. Derfor er det ikke overraskende at dens nærmeste slektning Subaru Solterra også gjennomgikk en modernisering. Premieren på den oppdaterte elbilen Subaru fant imidlertid sted på bilutstillingen i New York, fordi USA er nøkkelmarkedet for Solterra-modellen. Og samtidig debuterte SUV-en Subaru Trailseeker i USA, som ble den andre elektriske modellen i selskapets sortiment.

 


UChRGs3kCZ


UChRGs3kCZ

Restylingen ga Subaru Solterra crossover et nytt ansikt, slik at den nå ikke kan forveksles med sin beslektede Toyota. Nesekeglen har blitt visuelt «renere», uten et rot av ekstra elementer. Og de nye frontlyktene består av LED-seksjoner – seks i hver blokk, som er en referanse til merkelogoet med seks stjerner. De umalte plastoverleggene har forsvunnet fra hjulbuene, og en tofarget karosserilakering er blitt tilgjengelig. Merkelogoet på hekken har gitt plass til Subaru-inskripsjonen. Hjuldesignet har blitt revidert: de kan ha en diameter på 18 eller 20 tommer, avhengig av konfigurasjonen.

 

Qqp5i8aO9W
GKzCVOt4YM
RH4v3GqtAB
Qqp5i8aO9W
GKzCVOt4YM

Interiøret er oppdatert etter samme oppskrift som søstermodellen Toyota, men det er én viktig forskjell: Solterra har et avkortet «firkantet» ratt i stedet for et rundt. Det nye frontpanelet har en 14-tommers medieskjerm, under hvilken det er plass til fysiske knapper og betjeningsknapper for klimaanlegg og lydanlegg. En ny sentral tunnel med en dobbel trådløs ladeplate (15 W effekt) og en girvelger har dukket opp. Det lille instrumentdisplayet er fortsatt plassert på frontruten, men formen har endret seg. Selv basisversjonen leveres med det proprietære EyeSight-systemet, som inkluderer mange elektroniske førerassistenter.

 

1wquXUt4By

En annen Subaru-funksjon og hovedforskjellen fra Toyota er standard firehjulsdrift med to motorer, som japanerne fortsatt kaller symmetrisk firehjulsdrift. Den forrige modifikasjonen med forhjulsdrift (204 hk) ble fjernet fra sortimentet da den ikke var i samsvar med merkets ideologi. Nå har den grunnleggende Subaru Solterra to elektriske motorer med en kapasitet på 236 hk mot 218 hk i modellen før reformen. Og den nye toppversjonen Solterra XT har motorer som utvikler totalt 343 hk, slik at den kan akselerere til 97 km/t på under fem sekunder. Alle modifikasjonene har et trekkbatteri med en kapasitet på 74,7 kW∙t, og rekkevidden er økt med 25 %, til 459 km i henhold til den amerikanske EPA-syklusen. Det tar 35 minutter å lade fra 10 % til 80 % med en hurtiglader (opptil 150 kW). Den oppdaterte Solterra for USA er utstyrt med en NACS-kontakt, som gir den tilgang til 15 000 Tesla Supercharger-terminaler.

 

waJaLo9GvF

Den nye Subaru Trailseeker crossover er en utvidet og mer offroad-modifikasjon av Solterra-modellen, og Toyota har ikke en slik elbil ennå. Hvis Solterra kvittet seg med mesteparten av den svarte plasten på karosseriet, er Trailseeker derimot rikelig dekorert med slik beskyttelse. Den fremre halvdelen av karosseriet på de to bilene er nesten identisk, men akterenden er annerledes. På grunn av det økte bakoverhenget og ulik fjæring er Trailseeker 152 mm lengre enn donorbilen. Høyden på elbilen har også økt med 25 mm. Bakkeklaringen er den samme som på Solterra, 210 mm. Takreling er montert som standard, og hjul med en diameter på 18 eller 20 tommer tilbys.

 

I likhet med Solterra har den nye Trailseeker et interiør med to seterader og plass til fem passasjerer, der de ekstra millimeterne går til å øke bagasjeromsplassen og takhøyden. Ellers er interiøret i de to bilene identisk. Bagasjerommet inneholder en 120-volts amerikansk standard stikkontakt.

 

ChnamYSPPg

Subaru Trailseeker har firehjulsdrift med to motorer, men effekten er økt til 380 hk, og dette er den eneste versjonen som tilbys. Crossoveren kan trekke tilhengere som veier opptil 1,6 tonn. Traksjonsbatteriet med en kapasitet på 74,7 kWh gir 418 km kjørelengde på én lading: de økte dimensjonene og vekten sammenlignet med Solterra-modellen setter på. Alle ladeparametere er identiske for begge bilene. Trailseeker kan akselerere til 97 km/t på 4,4 sekunder, men dette er et foreløpig tall foreløpig.

 

KuCpDVyi25

Den nye Subaru Trailseeker vil først nå amerikanske kjøpere tidlig i 2026. Men den oppgraderte Solterra vil være tilgjengelig i andre halvdel av 2025. Mer detaljerte spesifikasjoner og priser vil bli annonsert da.

Vis kommentarer

Hva mener du?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *