I år fyller Subaru Outback stasjonsvogn 30 år. Og i anledning av dette jubileet fikk den uavhengighet. Tross alt går Legacy sedan inn i historien; det kommer ingen ny generasjon. Og dette betyr at den nye Outback som ble presentert på New York Auto Show har blitt en egen modell, ikke knyttet til sedanen. Forresten, stedet for premieren ble ikke valgt ved en tilfeldighet, fordi USA er nøkkelmarkedet for Outback: i løpet av den lange karrieren har mer enn tre millioner terrenggående stasjonsvogner funnet eiere bare i Amerika.
Subaru Outback har forandret seg til det ugjenkjennelige! Det kantete karosseriet har ikke en eneste fellesnevner med forgjengeren. Men det er mange umalte plastlister, ikke bare langs den nedre omkretsen av karosseriet, men til og med på bakstolpene. Samtidig erklærer produsenten en nøye aerodynamisk utvikling av offroad-karosseriet. Dørhåndtakene foran og bak er montert i forskjellige høyder. Taket er utstyrt med standard bagasjeskinner med en tillatt last på 363 kg. En fasjonabel monolampe med et merkelogo i midten dukket opp på hekken. For første gang for modellen kan hjulene ha en diameter på 19 tommer. Den oppgitte bakkeklaringen er 221 mm.
Interiøret har ikke gjennomgått noen mindre metamorfoser. Det helt nye frontpanelet har ikke lenger vært plass til den tidligere vertikale skjermen til mediesystemet. Nå har den en liggende orientering og en diagonal på 12,1 tommer, og instrumentdisplayet har en diagonal på 12,3 tommer. Selve mediesystemet er helt nytt og har en mer produktiv prosessor og et redesignet grensesnitt. Men enda viktigere er det at et fullverdig klimakontrollpanel med trykknapper dukket opp på midtkonsollen, med roterende håndtak og en separat skjerm med en behagelig grønn indikator! Det erklæres mange rom for småting, og det dukket opp forstørrede lommer for store flasker på dørene. Det proprietære EyeSight-systemet med et økt sett med assistenter og en motorveiautopilot er installert.
Takhøyden er økt med 50 mm, noe som ikke bare har en positiv effekt på plassen for passasjerer, men også har lagt til 57 liter til bagasjeromsvolumet: nå rommer det 963 liter i henhold til den amerikanske EPA-metoden. Det er mange kroker i bagasjerommet, inkludert på løftedøren, for å henge opp en lykt eller vått utstyr som veier opptil 2,7 kg. Til slutt erklæres forbedret støyisolering: «støyen» fra vinden i kupeen er redusert med 10 %.
Den nye Outbacken er utstyrt med en modifisert symmetrisk firehjulsdrift med en mer moderne senterclutch, som kan låses raskere enn den forrige. X-Mode-systemet har forbedrede forhåndsinnstillinger for terrengkjøring og styres nå fra rattet. Det er ingen endringer under panseret. Det amerikanske markedet kan velge mellom en grunnleggende naturlig aspirert 2,5-motor (183 hk, 241 Nm) og en turboladet 2,4-motor (264 hk, 375 Nm), begge kombinert med en Lineartronic V-kjedevariator, som har åtte faste «gir» og en manuell modus. Styrespaken i den nye Outbacken kom fra den «hete» WRX-sedanen, som skal gi god håndtering.
Sammen med standard Subaru Outback crossover ble Wilderness offroad-modifikasjonen presentert (den forrige modellen fikk denne i 2021). Hovedfunksjonen er en nydesignet fjæring med adaptive støtdempere og bakkeklaring økt til 241 mm. Sammen med andre støtfangere ga dette forbedrede geometriske terrengegenskaper: innkjøringsvinkelen er 20 grader, rampevinkelen er 21,2 grader og avkjøringsvinkelen er 22,5 grader. X-Mode-systemet er supplert med modusene Snø/Smuss og Dyp Snø/Gjørme, og forsterket understellsbeskyttelse er installert. Et tilhengerfeste er valgfritt tilgjengelig, slik at du kan trekke tilhengere som veier opptil 1,6 tonn.
Wilderness-versjonens ytre forskjeller fra søsknene inkluderer enda mer umalt plast og bronsedetaljer på karosseriet. Kraftigere tåkelys er installert, og i stedet for merkelogoet pryder en stor Subaru-inskripsjon fronten. Interiøret er også dekorert med bronsedetaljer og ferdig med «veganske» materialer, inkludert lettrengjort StarTex-belegg. Mot et pristillegg tilbys ventilerte seter med nappaskinndetaljer og Wilderness-versjonslogoer brodert på nakkestøttene.
Den nye generasjonen av Subaru Outback crossover kommer på det amerikanske markedet senere i år, men Wilderness-versjonen må vente til tidlig i 2026. Mer detaljerte spesifikasjoner og priser vil bli kjent nærmere markedslanseringen. Forresten, den nye Outbacken vil kun bli produsert i USA, og den japanske historien til denne modellen er over.