i

Volvo S90 får stor oppgradering – men ikke for Europa eller USA

Volvo S90 får stor oppgradering – men ikke for Europa eller USA

Etter at den fullstendige overgangen til elbiler ble kansellert, oppdaterer Volvo Cars i all hast de eksisterende drivstoffmodellene for å forlenge levetiden til elbilene. Nylig ble de omdesignede crossoverene XC90 og XC60 presentert, og nå er det flaggskipet Volvo S90 sedan sin tur. I år fyller den ti år, og for fem år siden gjennomgikk den allerede en lett planlagt omstyling. Den nåværende oppdateringen er den andre – og i mye større skala.

 

Sedanen har nye, smalere frontlykter, en annen støtfanger foran og en radiatorgrill med et diagonalt mønster som gjenspeiler signaturemblemet med en diagonal stripe. Denne designen blir vanlig for omdesignede Volvo-modeller. Men i tillegg har sedanens «maskinvare» blitt endret: nye frontskjermer og et panser har dukket opp. Hekken har også blitt alvorlig redesignet: lysene har blitt mer kompakte, området for statsnummeret har flyttet seg fra støtfangeren til bagasjeromslokket, det vil si at disse elementene også er nye.

 




Hovedendringen i interiøret er det moderne mediesystemet, som gradvis dukker opp på alle Volvo-modeller. Skjermdiagonalen er økt fra 9,0 til 11,2 tommer, slik at karosseriet nå hever seg over frontpanelet. Selve multimediesystemet har et nytt grensesnitt, et sett med Google-applikasjoner og muligheten til å oppdatere «over the air».

 

Ventilasjonsdeflektorene, designet på frontpanelet og den sentrale tunnelen er også endret, men dette har ikke påvirket funksjonaliteten. Dyrere overflatematerialer og forbedret støyisolering er annonsert. Den adaptive fjæringen, som er flyttet fra listen over tilleggsutstyr til basisutstyret, skal bidra til økt komfort.

 




Men det er viktig at de oppdaterte sedanene ikke vil dukke opp i Europa eller Nord-Amerika. Salget av S90-modellen der vil bli redusert i de kommende månedene, og dens plass vil bli tatt av den nylig viste elektriske liftbacken Volvo ES90. Hovedmarkedet for S90 vil være Kina, hvor produksjonen av disse sedanene ble fullstendig overført tilbake i 2017, og eksportgeografien vil bare omfatte noen asiatiske land.

 

Denne spesifisiteten gjenspeiles i motorutvalget: den oppdaterte Volvo S90 tilbys kun i de to versjonene som for øyeblikket er tilgjengelige i Kina. Den grunnleggende forhjulsdrevne Volvo S90 B5 er en «mild» hybrid med en 2,0-liters turbomotor (250 hk) og en åttetrinns automatgirkasse. Og toppversjonen av Volvo S90 T8 er en plug-in hybrid med firehjulsdrift: en 2,0-liters motor (310 hk) med kombinert kompressor driver forhjulene gjennom den samme automatgirkassen, og en separat elektrisk motor med 145 hk er installert på bakakselen. Systemets totale effekt er 455 hk, batteriladingen er nok til 80 km kjøring i elektrisk modus.

 

Salget av de oppdaterte sedanene i Kina vil starte i sommer, og de resterende markedene vil bli med senere. For tiden koster Volvo S90 før reformen i Kina fra 407 tusen yuan (56 tusen dollar).

Varsle meg
Varsle meg ved
guest

0 Kommentarer
Eldste
Nyeste Most Voted
Inline Feedbacks
Vis alle kommentarer
Volkswagen lanserer kraftigere Tiguan SEL R-Line Turbo i USA

Volkswagen lanserer kraftigere Tiguan SEL R-Line Turbo i USA

Mercedes G-klasse “Stronger Than The 1980s” – tilbake til røttene

Mercedes G-klasse “Stronger Than The 1980s” – tilbake til røttene