Apple har filmet Metallicas konsert i Mexico City i et revolusjonerende oppslukende format, designet for å gi seerne en følelse av å være fysisk til stede. Konserten ble lansert 14. mars eksklusivt for Apple Vision Pro.
“Game-changing er et understatement,” sa Metallicas trommeslager Lars Ulrich. “Å se oss opptre på denne måten, med energien fra publikum i Mexico City, er utrolig spennende og supergøy. Vi har alltid ønsket å flytte grenser, og Metallica på Apple Vision Pro er nettopp det.”
Konsertopplevelse i 180-graders 3D og 8K-oppløsning
Konserten inkluderer tre av Metallicas mest ikoniske låter: «Whiplash», «One» og «Enter Sandman». Den er filmet i Apple Immersive Video-format, som per nå kun støttes av Apple Vision Pro VR-headsettet. Videoen er produsert i 180-graders 3D, med opptil 8K-oppløsning og romlig lyd, noe som gir seerne mulighet til å oppleve konserten med utrolig dybde og bildekvalitet.
Opptaket ble gjort foran 65 000 publikummere i Mexico City med hele 14 spesialkameraer, designet for å fange hvert eneste øyeblikk med maksimal detaljrikdom.
En del av Apples større satsing på oppslukende musikkopplevelser
Utgivelsen av Metallica-konserten er en del av Apples pågående satsing på oppslukende musikkinnhold. Tidligere har selskapet lansert lignende produksjoner som The Weeknd: Open Hearts og Concert for One med Raye. 30. mai slippes også premieren på Bono: Stories of Surrender-konserten i det samme formatet.
Sammen med Metallica-konserten vil et intervju mellom musikkjournalist Zane Lowe og Lars Ulrich også bli tilgjengelig. Dette intervjuet blir snart publisert gratis på SXSW YouTube-kanalen.
“Jeg har vært en musikkfan hele livet, men jeg har aldri opplevd noe lignende,” sier Zane Lowe. “Det føles ikke bare som å ha det beste setet i salen – det er som å stå på scenen selv.”
Tilgjengelighet og lansering av Apple Vision Pro
Apple Vision Pro VR-headsettet er for øyeblikket tilgjengelig i følgende markeder: Australia, Canada, Kina, Hong Kong, Frankrike, Tyskland, Japan, Sør-Korea, Singapore, Taiwan, UAE, Storbritannia og USA.
Denne utgivelsen markerer et viktig steg for Apple i å gjøre konsertopplevelser mer interaktive og oppslukende – og kanskje også fremtiden for musikkstreaming i VR.