De siste årene har det isometriske kameraet fått en renessanse i spillverdenen – om det noen gang forlot den. Fra klassiske rollespill til actionfylte eventyr, har denne kamerateknikken blitt et foretrukket valg for mange utviklere.
Baldur’s Gate 3 er kanskje det mest imponerende eksempelet på moderne bruk av isometrisk visning, men spill som Hades, Disco Elysium og det kommende Path of Exile 2 viser også mesterlig hvordan teknikken kan skape en unik visuell og spillmessig opplevelse.
Men ikke alle spill er designet for et isometrisk perspektiv. Et godt eksempel er Kingdom Come: Deliverance 2, et spill som i utgangspunktet ikke benytter seg av denne kamerateknikken. Likevel har én kreativ spiller klart å implementere det – med en spektakulær og underholdende effekt.
En ny vri på middelalderens realisme
Den uventede isometriske tolkningen av Kingdom Come: Deliverance 2 dukket først opp på spillets subreddit, hvor brukeren Merinid delte en video som raskt fanget oppmerksomheten til fansen.
Videoen viser hovedpersonen Henry i byen Kuttenberg, hvor han navigerer gjennom skitne gater, havner i kaotiske slåsskamper med vakter og byens innbyggere, og sniker seg rundt med tvilsomme hensikter. Det hele kulminerer i et absurd øyeblikk hvor han setter seg på en hest – bare for å bli kastet komisk av den kort tid etterpå.
[KCD2] If KCD had an isometric view
byu/merinid inkingdomcome
Denne nye kameravinkelen gir spillet en unik følelse, og viser hvordan små justeringer kan skape en helt ny opplevelse, selv i spill som i utgangspunktet er designet for en annen visuell stil.
Selv om Kingdom Come: Deliverance 2 aldri var ment å være isometrisk, beviser Merinids eksperiment at noen ganger kan uventede perspektiver gi en ny og morsom dimensjon til spillopplevelsen.