MindsEye , den ambisiøse debuten fra Build A Rocket Boy – studioet grunnlagt av tidligere Rockstar North-president Leslie Benzies – ble offisielt lansert 10. juni. Spillet ble markedsført som et historiedrevet cyberpunk-actionspill som blander filmatisk historiefortelling, tredjepersonsskyting og thrillerelementer, og ble møtt med betydelig nysgjerrighet fra både spillere og kritikere. Denne nysgjerrigheten har imidlertid raskt blitt til skuffelse.
Spillets vanskelige tilstand ble umiddelbart tydelig etter utgivelsen. Uten tidlige anmeldelseseksemplarer til mediene fikk kritikerne bare tilgang til spillet ved lansering, og den første bølgen av anmeldelser tegner et dystert bilde. Per nå har MindsEye en dyster gjennomsnittsscore på 43 på Metacritic, noe som gjør det til et av de dårligst anmeldte spillene i 2024 så langt.

Et spill utgitt for tidlig
Anmelderne er enige om ett punkt: MindsEye føles smertelig uferdig. Kritikere beskriver et spill som er fullt av problemer på nesten alle nivåer – fra ødelagte mekanikker og uraffinert kamp til en teknisk dysfunksjonell åpen verden. Den generelle enigheten er at spillet ble lansert lenge før det var klart.
Journalister antyder at MindsEye burde ha brukt minst seks til tolv måneder til på utviklingen. Resultatet av den for tidlige utgivelsen er et spill som føles mer som en teknisk demo enn et polert produkt. Cyberpunk-settingen, selv om den er stilig, gjør lite for å maskere feilene som plager opplevelsen fra begynnelse til slutt.
Oppsummering av anmeldelser: Hva kritikerne sier
Her er et øyeblikksbilde av noen av de mest bemerkelsesverdige tidlige anmeldelsene:
-
GamingBolt (50/100):
«MindsEye er et godt eksempel på stil fremfor substans, et spill som faller fra hverandre så snart du begynner å spille.» -
GameStar (50/100):
«Et funksjonelt tredjepersonsskytespill med pene historiesekvenser, men ikke noe mer.» -
The Guardian (40/100):
«MindsEye er et merkelig et … Ideene, spillingen og fortellingen er så tynt uttenkt at de knapt passer sammen. Og likevel: Jeg er liksom glad for at det finnes.» -
IGN (40/100):
«Prangende grafikk og filmatiske mellomsekvenser kan ikke skjule den åpenbare mangelen på substans … MindsEyes rigide oppdragsdesign og svake AI gjør at den åpne verdenen føles fullstendig unødvendig.» -
Gamereactor UK (40/100):
«Det er lett å se at MindsEye ikke bare ble levert omtrent seks måneder for tidlig, men føles som en tiår gammel kopi av GTA med de fleste elementene uferdige.» -
GamesRadar+ (40/100):
«Et rungende skuffende actioneventyr som sløser bort sitt sci-fi-potensial og ikke klarer å levere verken innovasjon eller polering.»
Prangende visjon, feilaktig utførelse
Til tross for noen korte øyeblikk med visuell stil og et lovende premiss sentrert rundt big tech og AI, sier kritikere at MindsEye mangler designmodenheten, narrative dybden og spillfinishen som er nødvendig for å lykkes i dagens konkurransepregede spillmarked. Mange av spillets kjernefunksjoner – som kjøresystemer, AI-oppførsel og oppdragsstruktur – føles underutviklede eller direkte ødelagte.
Enda mer fordømmende er selve ytelsen. Slurvete bildefrekvenser, hyppige feil og en generelt ustabil opplevelse har gjort MindsEye nesten uspillbart for noen brukere. Kritikere er enige om at selv de bedre øyeblikkene – som robotskuddvekslinger eller kjøresekvenser – ikke er nok til å rettferdiggjøre dens nåværende tilstand.
En tøff start for Build A Rocket Boy
MindsEye ble posisjonert som en dristig debut for Build A Rocket Boy, et studio ledet av en av de mest innflytelsesrike personene bak Grand Theft Auto V. Den arven kom med enorme forventninger – og kanskje urettferdig høye forhåpninger. Men det som skulle ha vært en banebrytende debut har i stedet blitt en advarende fortelling om ambisjoner uhemmet av polering.
Om studioet kan komme seg igjen med fremtidige oppdateringer eller snu seg mot en mer raffinert oppfølger gjenstår å se. Foreløpig står MindsEye som en av årets mest skuffende utgivelser – en cyberpunk-drøm som sporet av på grunn av teknisk svikt og kjedelig design.