Dette blir ikke en direkte portering av originalspillet, men en spesialtilpasset versjon for mobile enheter. Borte er de store 3D-miljøene og spektakulære panoramaene – i stedet får vi et vertikalt brukergrensesnitt, dialogbasert kommunikasjon i stil med visuelle romaner og … ikke stort mer er kjent på nåværende tidspunkt. Det er heller uklart om innholdet fra originalen vil bli kuttet eller utvidet.
Likevel vil spillere fortsatt kunne kjenne vinden fra Revachol. Spillet inkluderer scener med 360-graders førstepersonsvisning, en interessant nyvinning. Imidlertid skaper kombinasjonen av ny og gjenbrukt kunst en viss visuell dissonans – i det minste basert på det vi ser i traileren. En annen begrensning er at spillet ikke blir tilgjengelig på iPhone.
En travel tid for studioets arvtagere
Og mens fans spekulerer rundt mobilversjonen, strømmer kunngjøringene inn fra ulike utviklerteam med tilknytning til det opprinnelige studioet. ZA/UM har selv avduket traileren for det kommende spion-RPG-et Project C4. Samtidig har Longdue Studio – bestående av 12 tidligere Disco Elysium-utviklere – sluppet et skjermbilde og en trailer for Hopetown. På sin side jobber Dark Math Games, med 20 tidligere ansatte, med XXX Nightshift.

Og dette er bare toppen av isfjellet – en rekke uavhengige utviklere jobber også med prosjekter som omtales som «åndelige etterfølgere» av originalspillet.