Vi vet alle at The Witcher bygger på Andrzej Sapkowskis romaner, og at Harry Potter– og Hobbiten-spillene springer ut fra J.K. Rowling og J.R.R. Tolkien sine universer. Sherlock Holmes har også inspirert en rekke spill, og mange har hørt om titlene som tar utgangspunkt i Tsjernobyls mystiske stalkere.
Men visste du at noen av de mest ikoniske videospillene faktisk har litterære røtter – ofte på måter som ikke er umiddelbart åpenbare? Her er fjorten spill du kanskje ikke visste var inspirert av bøker. Noen kjenner du kanskje igjen, men flere av dem vil garantert overraske deg.
Dante’s Inferno
Basert på: Den guddommelige komedie av Dante Alighieri
Dante’s Inferno, utviklet av Visceral Games, tar den klassiske middelalderteksten og forvandler den til et actionfylt hack-and-slash-eventyr. Spillet tolker Dantes reise gjennom helvetes ni sirkler på en fri måte, og kombinerer klassisk litteratur med mørk fantasi og eksplosiv kampmekanikk.
Mens diktet skildrer en poetisk refleksjon over synd og forløsning, gjør spillet det om til en intens kamp for å redde Beatrice, Dantes elskede. Atmosfæren er dyster og brutal, og skrekkelige vesener er inspirert av de groteske beskrivelsene i originalverket.
Enslaved: Odyssey to the West
Basert på: Journey to the West av Wu Cheng’en
Dette undervurderte actioneventyret fra Ninja Theory er en moderne tolkning av det kinesiske eposet Journey to the West. I stedet for en fantasiverden, er historien satt i en postapokalyptisk fremtid, hvor spilleren tar kontroll over Monkey, en karakter inspirert av Sun Wukong.
Gjennom reisen er Monkey bundet til Trip, en ung kvinne som trenger hans hjelp for å overleve i en farlig verden fylt med ødelagte byer og livsfarlige maskiner. Den dynamiske historien og de sterke karakterene gjør Enslaved til en av de mest interessante spilltilpasningene av en litterær klassiker.
Disco Elysium
Basert på: The Sacred and Terrible Air av Robert Kurvitz
Det kritikerroste rollespillet Disco Elysium er sterkt inspirert av noir-litteratur og den dystre romanen The Sacred and Terrible Air. Spillet setter deg i skoene til en alkoholisert detektiv med hukommelsestap, som må løse en komplisert forbrytelse i en falleferdig by.
I stedet for tradisjonelle kamper fokuserer spillet på dype dialogvalg, intrikate moralske dilemmaer og en unik rollefigurutvikling der spillerens indre tanker har like stor betydning som ytre handlinger. Disco Elysium er et sjeldent eksempel på hvordan litterære røtter kan gi en dypere og mer engasjerende spillopplevelse.
Suikoden
Basert på: Shui Hu Zhuan av Shi Nai’an
Suikoden-serien henter sin inspirasjon fra en av de fire store klassiske kinesiske romanene, Shui Hu Zhuan (Water Margin), som handler om 108 lovløse krigere som kjemper mot tyranniet.
I spillene er dette konseptet overført til en fantasiverden hvor spilleren rekrutterer 108 karakterer, kjent som Stars of Destiny, for å kjempe mot korrupte riker. Hver figur har sin egen bakgrunn og ferdigheter, og historien utvikler seg forskjellig avhengig av hvem spilleren velger å rekruttere.
Assassin’s Creed
Basert på: Alamut av Vladimir Bartol
Den populære Assassin’s Creed-serien bygger på ideene fra Vladimir Bartols roman Alamut, som ble utgitt i 1938. Boken forteller historien om Hashashin-sekten, en gruppe leiemordere fra middelalderen som var kjent for sin lojalitet og brutale effektivitet.
Spillserien låner ikke bare temaer fra boken, men også nøkkelsymboler som «troens sprang» og den berømte setningen: «Ingenting er sant, alt er tillatt». Selv om spillene er sterkt fiktive, gir Alamut en dypere forståelse av den historiske inspirasjonen bak serien.
Spec Ops: The Line
Basert på: Heart of Darkness av Joseph Conrad
På overflaten ser Spec Ops: The Line ut som et typisk militærskytespill, men under det intense gameplayet ligger en dyp utforskning av menneskets mørkeste sider – sterkt inspirert av Joseph Conrads Heart of Darkness.
I stedet for en elv i Kongo på 1800-tallet, finner handlingen sted i et krigsherjet Dubai. Kaptein Martin Walker sendes inn for å finne en forsvunnet oberst ved navn Konrad – en direkte referanse til romanens antagonist. Spillet er kjent for sitt psykologiske press, moralske dilemmaer og en fortelling som setter spilleren i situasjoner uten gode valg.
BioShock
Basert på: Atlas Shrugged av Ayn Rand
Den dystopiske undervannsbyen Rapture i BioShock er sterkt inspirert av Ayn Rands roman Atlas Shrugged og hennes filosofi, objektivisme. Spillets antagonist, Andrew Ryan, er en direkte parallell til romanens idealistiske og egoistiske helter, men BioShock snur konseptet på hodet og viser hvordan en utopi basert på ekstrem individualisme til slutt kollapser.
Sloganet «Ingen guder, ingen konger. Kun mennesket.» gjenspeiler Rands tanker, men spillet utfordrer hennes ideologi ved å demonstrere hvor galt det kan gå når samfunnets elite fjerner alle sosiale bånd og regler.
I Have No Mouth, and I Must Scream
Basert på: I Have No Mouth, and I Must Scream av Harlan Ellison
Dette pek-og-klikk-eventyret fra 1995 er basert på Harlan Ellisons dystopiske novelle, hvor en kunstig intelligens ved navn AM har utryddet menneskeheten, bortsett fra fem mennesker som den holder i live for å torturere dem.
Spillet lar deg utforske de mørke bakgrunnshistoriene til disse karakterene, mens AM manipulerer og plager dem på grufulle måter. Det er en sjelden tilpasning som bevarer novellens intense tematikk om lidelse, håpløshet og teknologisk ondskap.
Disse eksemplene viser hvordan litteratur har inspirert videospill på måter som ofte går ubemerket hen. Noen av spillene tar en trofast tilnærming til originalverket, mens andre omformer fortellingene til helt nye settinger og sjangre.
Så neste gang du spiller et av disse spillene, husk at du kanskje også opplever en bit av litteraturhistorien – enten det er via en kinesisk roman fra 1300-tallet eller en dystopisk thriller fra forrige århundre.