Det går trått i den tyske bilindustrien – og ingen slipper unna. Mens kinesiske bilprodusenter som BYD og NIO rykker raskt fremover, må tidligere industrikjemper som Mercedes-Benz kutte kostnader, redusere produksjon og tilby ansatte gullkantede sluttpakker for å slanke organisasjonen.
For å spare inn nærmere 5,4 milliarder dollar innen 2027, har Mercedes valgt en strategi som både er brutal og fristende: betale folk for å slutte.
Og de betaler godt.
540.000 dollar for å slutte – eller jobbe videre til ingen trenger deg
Ifølge den tyske avisen Handelsblatt har en leder med 30 års erfaring og månedslønn på 9.700 dollar blitt tilbudt 540.000 dollar i kontanter – hvis han slutter frivillig. Det tilsvarer nesten fem år med lønn – utbetalt i én smell.
Men det er ikke alle som får så fete tilbud. Mange ansatte tilbys mellom 110.000 og 320.000 dollar, noe som i praksis tilsvarer 16 til 20 måneders lønn – langt mindre generøst. Summen avhenger av ansiennitet og lønnsnivå.
30.000 ansatte kan få tilbud om å slutte – innen april
Mercedes-Benz planlegger å sende ut individuelle sluttpakkeforslag til over 30.000 ansatte innen utgangen av april. Men her kommer twisten: Ansatte er ikke tvunget til å si ja. Og sier de nei? Da kan ikke selskapet si dem opp heller – i hvert fall ikke uten svært god grunn.
Tyske fagforeninger og gjeldende avtaler gir nemlig permitteringsvern helt frem til 2034 for mange administrative ansatte. Så da står Mercedes i en kinkig situasjon: Enten betale lønn til folk de ikke har bruk for – eller lokke dem ut med fete sluttpakker.
Mercedes må slanke ledelsen – hardt
Ifølge rapportene vil kuttene i hovedsak ramme lederstillinger. Mercedes-Benz planlegger nemlig å kutte et uforholdsmessig stort antall ledere, for å få ned lønnskostnadene raskt og effektivt. Ikke rart, med tanke på at det er blant lederne de største lønningene (og sluttpakkene) finnes.
Bak teppet: Kinesisk konkurranse banker på døra
Dette handler ikke bare om intern effektivisering. Det handler om overlevelse i møte med aggressiv kinesisk ekspansjon. Kinesiske elbilmerker spiser seg inn i det globale markedet med lavere priser, bedre teknologi og høyere tempo. Og det gjør vondt – spesielt for tradisjonelle bilprodusenter med tunge strukturer og dyre ansatte.
Mercedes-Benz er ikke alene. Hele den tyske bilindustrien står midt i en smertefull transformasjon, der gamle forretningsmodeller må ofres for å i det hele tatt holde seg relevante.
Konklusjon?
Mercedes-Benz betaler nå store penger for å bli kvitt folk de ikke lenger har råd til å beholde. Det er brutalt – men kanskje nødvendig. Den store kampen om bilmarkedet i fremtiden avgjøres ikke bare i elbilteknologi, men også i hvor raskt og smertefritt gamle giganter klarer å snu skuta.