Fra skaperen av Getting Over It kommer Baby Steps – et absurd, zen-aktig spill om å lære å gå, falle og miste forstanden. En vond, morsom og overraskende rørende opplevelse. Fra skaperen av Getting Over It kommer Baby Steps – et absurd, zen-aktig spill om å lære å gå, falle og miste forstanden. En vond, morsom og overraskende rørende opplevelse.
Fra skaperen av Getting Over It kommer Baby Steps – et absurd, zen-aktig spill om å lære å gå, falle og miste forstanden. En vond, morsom og overraskende rørende opplevelse.

Baby Steps anmeldelse: Frustrerende, morsomt og helt genialt

Annonse
9

Husker du det forbanna spillet med fyren i gryta? Han med hammeren, som prøvde å klatre opp et fjell – bare for å falle, igjen og igjen, mens du vurderte å kaste tastaturet ut vinduet?
Ja, Getting Over It with Bennett Foddy.
Vel, Bennett er tilbake. Og denne gangen har han tatt med seg to likesinnede psykopater: Gabe Kuzillo og Maxi Boh – duoen bak det vanedannende APE OUT. Sammen har de laget Baby Steps, et spill som på overflaten handler om å gå, men egentlig handler om alt annet: tålmodighet, frustrasjon, og kanskje litt selvinnsikt.

Baby Steps er ikke vanskelig å forstå – men vanskelig å forklare. Det handler mindre om spillet, og mer om deg som spiller det.
Baby Steps er ikke vanskelig å forstå – men vanskelig å forklare. Det handler mindre om spillet, og mer om deg som spiller det.

Når lidelse blir en kunstform

Baby Steps er ikke en oppfølger, men det føles som en spirituell fortsettelse av Foddys filosofi:

“Hvis du lider, så spiller du riktig.”

Du styrer Nate – en arbeidsløs, eksistensielt apatisk fyr i pysjamas som plutselig befinner seg i en merkelig, pastellfarget fjellverden. Han må bokstavelig talt lære å gå igjen. Ikke løpe, ikke hoppe – . Hvert steg er en kamp mot fysikken, tyngdekraften og dine egne nerver.
Det føles tungt, klønete og helt jævlig – men på en underlig måte også hypnotiserende.

Hvert steg er en kamp mot fysikken, tyngdekraften og dine egne nerver. Du faller, banner, ler – og finner plutselig ro midt i kaoset.
Hvert steg er en kamp mot fysikken, tyngdekraften og dine egne nerver. Du faller, banner, ler – og finner plutselig ro midt i kaoset.

Et spill som får deg til å tenke (mens du banner)

Jeg prøvde først å nærme meg spillet som en seriøs journalist: analysere mekanikk, beskrive fysikkmotoren, skrive nøkternt om designfilosofi.
Men så, etter ti minutter med å falle ned samme skrent for femtende gang, gikk hele den planen til helvete.

For Baby Steps nekter å la seg “anmeldes” på tradisjonelt vis. Det er et spill som tvinger deg til å gi opp objektivitet, presse “jeg”-et ditt frem i teksten – for du kan ikke ikke føle noe her. Det er for irriterende, for absurd, for ekte.
Etter et kvarter med selvpåført smerte innså jeg: jeg hatet spillet. Og så begynte jeg å elske det.

Baby Steps er like mye en spillopplevelse som en terapitime for frustrasjon. Et absurd, vakkert mareritt du aldri helt glemmer.
Baby Steps er like mye en spillopplevelse som en terapitime for frustrasjon. Et absurd, vakkert mareritt du aldri helt glemmer.

Frustrasjon som filosofi

Jeg klatret opp et tårn av treklosser.
Jeg falt.
Jeg prøvde igjen.
Jeg falt igjen.
Og igjen.

Så begynte jeg å le. Ikke fordi det var gøy – men fordi det var så menneskelig.
Baby Steps gir deg ingen kart, ingen målmarkør, ingen «try again»-trøst. Bare stillhet, naturlyder, fisehumor og en mann som prøver å finne fotfeste i livet. Bokstavelig talt.
Etter hvert blir det nesten meditativt. Hver gang du reiser deg, tar du et “baby step” – i spillet, og kanskje litt i livet også. (Jeg vet, det høres pretensiøst ut. Men prøv selv.)

En absurd zen-opplevelse

Det er vanskelig å forklare hvorfor Baby Steps føles så tilfredsstillende når du endelig klarer å ta tre stabile skritt på rad. Eller hvorfor et mislykket hopp kan føles som et eksistensielt nederlag.
Men så, midt mellom bannskap og latter, innser du noe:
Dette er ikke et spill du “klarer”. Det er et spill du opplever.
En slags interaktiv terapi for tålmodighet, nederlag og små seire.

Jeg begynte å ignorere alt “progress”-snakk. Ingen prestasjoner, ingen “fullført 100 %”.
Jeg gikk bare. Så stoppet jeg, så gikk jeg litt til.
Og plutselig føltes det som jeg hadde spilt noe større enn et indieprosjekt om å falle på trynet.
Jeg hadde spilt en påminnelse om hvor mye vi haster gjennom spill, liv og opplevelser – uten å faktisk være der.

Hvert steg er en kamp mot fysikken, tyngdekraften og dine egne nerver. Du faller, banner, ler – og finner plutselig ro midt i kaoset.
Hvert steg er en kamp mot fysikken, tyngdekraften og dine egne nerver. Du faller, banner, ler – og finner plutselig ro midt i kaoset.

En latterlig vakker reise

Rent visuelt er Baby Steps en parodi på “vakkert” – som om Unreal Engine 5 har fått en hjernerystelse. De myke fargene og de merkelige karakterene gir alt et drømmeaktig preg, mens lydsporet veksler mellom zen og kaos.
Humoren? Helt bananas. Karakterene prater i nonsens, vitser om sin egen eksistens, og bryter stadig fjerde vegg.
Men midt i all absurditeten ligger det noe genuint. En varme. En menneskelighet.

Et spill som hater deg – for ditt eget beste.
Et spill som hater deg – for ditt eget beste.

Konklusjon

Jeg trodde Baby Steps bare var en “meme simulator” – et komisk plattformspill om en klumsete fyr.
Men etter noen timer innså jeg: dette er et av årets mest interessante spill.
Ikke fordi det er pent, polert eller spesielt morsomt, men fordi det tør å være ærlig.
Det river deg ned, ler av deg, og bygger deg sakte opp igjen – ett ustøtt skritt av gangen.

Baby Steps
Baby Steps er vondt, hysterisk, brutalt, poetisk – og, på sitt forvridde vis, vakkert. Et spill som ikke bare handler om å gå, men om å gå videre.
9
Vis kommentarer

Hva mener du?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *