Ingen snakket om dette: Black Ops 7 er ikke engang på topp 150-listen! Ingen snakket om dette: Black Ops 7 er ikke engang på topp 150-listen!
Ingen snakket om dette: Black Ops 7 er ikke engang på topp 150-listen!

Battlefield vs. Call of Duty 2025: hvem vinner årets skytekrig?

Annonse

Med bare to uker igjen til lanseringen av Call of Duty: Black Ops 7, er stemningen… la oss si “spenningsfylt” på Activision-kontoret. På Steam har skytespillet nemlig ikke engang sneket seg inn på topp 150 mest etterlengtede titler. For en serie som vanligvis parkerer seg øverst på alle lister med en “vi kom, vi så, vi headshot’a”-attitude, er det et lite rødt flagg. I mellomtiden gjør rivalen Battlefield 6 det som Battlefield-fans elsker mest: de kaprer oppmerksomhet med store kart, store løfter – og nå også et nytt, gratis battle royale i Battlefield-universet som ruller ut 28. oktober. Timingen? Mesterlig ubehagelig for alle som heter “CoD”.

Med bare to uker igjen til lanseringen av Call of Duty: Black Ops 7, gjør spillet det ikke bra. Skytespillet kom ikke engang inn på topp 150-listen over mest etterlengtede utgivelser på Steam, noe som burde være et varseltegn for Activision, med tanke på at den direkte konkurrenten, Battlefield 6, har fanget spillernes oppmerksomhet fullstendig.
Med bare to uker igjen til lanseringen av Call of Duty: Black Ops 7, gjør spillet det ikke bra. Skytespillet kom ikke engang inn på topp 150-listen over mest etterlengtede utgivelser på Steam, noe som burde være et varseltegn for Activision, med tanke på at den direkte konkurrenten, Battlefield 6, har fanget spillernes oppmerksomhet fullstendig.

Samtidig må vi være ærlige: Steam-ønskelister er ikke hele sannheten. Call of Duty lever og puster på konsoller, og i år får Black Ops 7 ekstra turbo i form av lansering rett inn i Game Pass. Men la oss ta det fra toppen – hva i all verden er det som skjer, og hvor mye bør Activision svette?

Hva skjer på Steam – og hvorfor bryr vi oss?

Steam-ønskelister er som å kikke i handlekurven før betalingen: ikke bindende, men en grei temperaturmåler. At Black Ops 7 ikke er i topp 150 tyder på lavere hype blant PC-spillere enn vanlig. Kanskje er serien i en “vi ser an”-fase på PC, kanskje er det bare støy fra alle andre storspill i kø. Uansett: for en serie som tradisjonelt eier høsten, lukter det litt bensin fra rødt varsellampe-ikonet.

Battlefield stjeler rampelyset – mens Call of Duty: Black Ops 7 skyter seg selv i foten
Battlefield stjeler rampelyset – mens Call of Duty: Black Ops 7 skyter seg selv i foten

Battlefield gjør en dobbel: Hovedspill + gratis battle royale

Battlefield 6 tar publikums oppmerksomhet med tradisjonell “store slag – større eksplosjoner”-markedsføring. Men det er det gratis battle royale-spillet som legger ekstra press på CoD. Gratis produkter har den ubehagelige vanen å spise fritid: hvis vennene dine hopper inn der “fordi det koster null kroner”, følger du som regel etter. Det trenger ikke en gang være bedre – det må bare være tilgjengelig.

“Men CoD er størst på konsoll” – og ja, det betyr noe

Historisk sett er Call of Duty et konsollfenomen. Mange av seriens raskeste salg og største peak-tall kommer fra sofaer, ikke skrivebord. Og årets joker: Game Pass-dagen. Når Black Ops 7 kommer rett inn på Game Pass på lanseringsdagen (14. november 2025), reduseres friksjonen til null for en enorm brukerbase. “Skal vi kjøpe CoD?” blir “Skal vi laste ned CoD?” – og det er en helt annen samtale.

Hvor mye kan vi stole på ønskelister egentlig?

Kort svar: som pekepinn, ikke dom.
Langt svar:

  • Pro: Viser hvor mange som tenker å spille.

  • Con: Fanger ikke konsollmarkedet – og fanger ikke Game Pass-effekten i det hele tatt.

  • Bonus-Con: Spill med sterke merkevarer (som CoD) trenger ofte mindre wishlist-oppvarming – folk vet allerede hva de får, og kjøper (eller laster ned) på impuls ved lansering.

Déjà vu for Activision: Når konkurransen tvinger fram bedre innhold

Historien viser at hard konkurranse gjør serier skarpere. Akkurat som suksessen til Marvel Rivals rykket konkurrenter ut av vinterdvalen, kan Battlefield-presset bli den slemme treneren som roper “igjen!” til Black Ops-laget. Det kan bety:

  • Mer raust innhold ved launch (ikke bare “seasons kommer senere, we promise”).

  • Tyngre anti-cheat og bedre servere (PC-folket hører dere).

  • Færre “låste” funksjoner og mindre FOMO-gating bak sesongpass.

  • Aggressive events i uke 1–3 for å binde spillerne før andre spill sluker dem.

Hva Black Ops 7 levere for å snu narrativet?

Tenk “spillerens julebord” – masse retter, lite venting:

  1. Sterk kampanje (Black Ops-navnet forventer twisty spionthrillere – gi oss minneverdige oppdrag og snakkis-øyeblikk).

  2. Multiplayer uten dødtid (mange kart, gode tids-til-drap-justeringer, rask matchmaking).

  3. Zombies som fanger uka di (mode-variasjon, progression-hook, og tykke dropper av nytt innhold).

  4. Friksjonsløs Crossplay og smart PC-støtte (ulike presets som faktisk betyr noe, DLSS/FSR som skinner).

  5. Game Pass-aktivering (bonuser for GP-spillere ved launch som gjør det dyrt å hoppe av).

Reality check: Hva kan gå galt?

  • “Uke 1 er tom”-syndromet: Hvis innholdet føles tynt ved launch, skylder spillere ikke lenger på seg selv – de går bare et annet sted (hei, gratis battle royale).

  • Teknisk rot: Servere som går i kne i premieren blir ekstra straffet når alternativet er ett klikk unna og koster null.

  • Metapress: Hvis våpenbalansen føles skeiv (eller monetiseringen for aggressiv), føles Battlefield plutselig som et “friere” sted.

Men også: Hva kan gå veldig bra?

  • Game Pass-sug: “Gratis” (inkludert) senker skuldrene og hever spillerbasen dramatisk.

  • Word-of-mouth: En god kampanje + et overraskende fett Zombies-innslag = TikTok og YouTube gjør resten.

  • Event-timing: En skikkelig uke-2/uke-3-event kan drepe “jeg bare tester”-trenden og låse inn vennelistene.

Til slutt: Lister lyver, fingre på avtrekkeren lyver ikke

At Black Ops 7 ikke er i topp 150 ønskelister på Steam betyr noe – men det er ikke likhetstegn med flop. Konsollpublikummet og Game Pass kan snu hele bildet over natta. Det virkelige slaget står ikke i wishlist-tabellen; det står i uke 1–3 etter lansering, i hvor mye du har å gjøre, hvor stabilt det går – og hvor fort vennene dine kommer online igjen dagen etter.

Datoene du bør merke deg

  • 28. oktober 2025: Gratis battle royale i Battlefield-universet går live.

  • 14. november 2025: Call of Duty: Black Ops 7 lanseres – også på Game Pass dag 1.

Hvis Activision leverer en mettet meny ved launch – kampanje som svinger, multiplayer som flyter, Zombies som hekter – kan Steam-listene fort framstå som en rar statistisk parentes. Hvis ikke? Da blir høsten en Battlefield-fest der CoD må ringe på og spørre om det er plass ved bordet. Uansett vinner vi som spillere: konkurranse betyr bedre spill. Nå er det bare å lade kontrolleren, rense musematta – og se hvem som treffer først.

Vis kommentarer

Hva mener du?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *