Noen spill er så dårlige at de blir underholdende. Fast & Furious: Arcade Edition er ikke ett av dem. Dette er ikke bare et dårlig spill – det er et ran forkledd som en filmfranchise. Et produkt så tomt for innhold at du nesten må beundre motet bak å ta 350 kroner for det.
Et spill som føles som en feil
Allerede etter fem minutter skjønner du hva som har skjedd her: Fast & Furious: Arcade Edition er egentlig et mobilspill som noen har forsøkt å lure inn på PlayStation, Xbox og PC. Resultatet? Et bilspill uten fart, uten følelse – og uten grunn til å eksistere.
Spillet består av seks baner, åtte biler (som føles helt like) og to moduser: enspillermodus og delt skjerm. Det tar mindre enn 20 minutter å se absolutt alt. Og det er ikke en overdrivelse – du kan faktisk spille gjennom hele spillet på den tiden det tar å koke pasta.

Null fysikk. Null følelse. Null respekt.
Det er ingen bremser. Du kan ikke drifte. Du mister ikke fart når du krasjer i vegger. Controlleren vibrerer ikke engang. Du bare kjører – rett frem – mens spillet later som du gjør noe viktig. Det finnes spill fra 2003 som føles mer moderne enn dette.
Traileren får det til å se ut som det finnes power-ups og action à la Mario Kart. Men neida – alt du gjør, er å kjøre mot en klokke. Det er som Forza Horizon – hvis Forza Horizon ble laget på en kalkulator.
Skapt for arkade, solgt som svindel
Hele prosjektet skriker “dette hører hjemme i en arkadehall” – korte løp, to knapper, ingen dybde. Og i en arkadehall hadde det faktisk vært helt greit. Sett inn en tier, kjør et løp, ferdig.
Men på PC og konsoll? For 350 kroner? Det er direkte fornærmende.

Fast & Furious – eller bare Furious?
Dette er ikke Fast & Furious. Dette er Cheap & Pointless. Spillet mangler alt serien står for – tempo, galskap, overdrivelser, humor – alt. I stedet får vi et dødt skall av et spill, sluppet to uker for tidlig som om utviklerne bare ville bli kvitt det.
Om du har 350 kroner til overs, gjør deg selv en tjeneste: kjøp deg bensin til gressklipperen i stedet. Det vil være en langt mer actionfylt opplevelse.
Altfor dyrt for hva det er
Prisen gjør alt verre. For €29,99, altså rundt 350 kroner, får du et spill som varer kortere enn en filmtrailer. Til sammenligning koster store indieperler som Hollow Knight: Silksong mindre – og varer hundre ganger lenger.
Det er vanskelig å forstå hvorfor dette spillet i det hele tatt ble lansert som et vanlig kjøpespill. For nostalgikere kan det være et artig tidsfordriv i fem minutter, men for alle andre føles dette mest som en vits.
