Tidlig i oktober åpnet avstemningen til Golden Joystick Awards 2025, en av spillbransjens eldste publikumspriser der spillerne selv stemmer frem årets beste spill. Men årets nominasjoner har skapt kraftige reaksjoner – mange mener prisutdelingen har mistet troverdigheten.
Spill som ikke engang er utgitt – nominert til pris

Flere spillere reagerer særlig på at Battlefield 6 er nominert i kategorien Beste flerspillerspill, til tross for at spillet ennå ikke er lansert. Like forvirrende er nominasjonen av Ghost of Yōtei, som kun har vært ute i noen dager, men allerede kjemper om flere hovedpriser – inkludert Årets spill.
«Hvorfor er Ghost of Yōtei på listen? Det er ikke engang to uker siden utgivelsen,» skriver en bruker på X (tidligere Twitter).
«Battlefield 6 er ikke engang ute – hvordan kan det da være nominert?» spør en annen.
Samtidig påpeker flere at kritikerfavoritten Clair Obscur: Expedition 33 ikke engang er nominert i kategoriene Beste PC-spill eller Beste konsollspill – noe mange kaller direkte uforståelig.
Mistanker om markedsføring
Reaksjonene har ikke latt vente på seg. I spillfora og sosiale medier flommer det over av kommentarer som beskylder arrangørene for å bruke prisutdelingen som et markedsføringsverktøy for enkelte utgivere og spill.
«Dette handler ikke om spillkvalitet, det handler om PR og penger,» skriver en Reddit-bruker.
«Golden Joystick Awards føles mer som en reklamekampanje enn en feiring av spill,» mener en annen.
Flere peker også på at kategorien Beste maskinvare inkluderer alt fra webkameraer til SSD-er – noe som for mange bekrefter at prisen har mistet retning.
Skepsisen øker etter Game Awards 2024
Mange trekker også paralleller til fjorårets The Game Awards 2024, der Astro Bot vant hovedprisen Game of the Year, mens favoritten Black Myth: Wukong ble forbigått. Etter prisutdelingen gikk produsenten av Wukong hardt ut mot arrangørene og anklaget dem for å «fremme bestemte merker».
Nå frykter mange at Golden Joystick Awards 2025 følger samme spor – at det ikke lenger handler om spillernes stemmer, men om hvem som betaler mest for synlighet.
