Electronic Arts har aldri klart å helt slippe taket i drømmen om å lage sin egen Fortnite eller Warzone. Helt siden 2018 har selskapet prøvd å presse battle royale-formatet inn i Battlefield-serien – men hver gang ender det med fiasko. Først kom Firestorm i Battlefield V, som forsvant raskere enn en granat i sandstorm. Deretter prøvde de seg med Hazard Zone i Battlefield 2042 – en modus som døde enda fortere. Og nå, i 2025, prøver de igjen: Battlefield REDSEC – et gratis battle royale som allerede har fått spillernes tålmodighet til å koke over.
Dårlig mottatt fra første sekund
På Steam har REDSEC i skrivende stund bare 39 % positive anmeldelser – og det sier egentlig alt. Kommentarene flommer over av frustrasjon:
«EA har glemt hvem de er», skriver en spiller.
«Det føles mer som et forsøk på å kopiere Call of Duty enn et nytt Battlefield.»
Spillerne kritiserer EA og DICE for å bruke tid og penger på nok et mislykket forsøk på å ri på en død trend, i stedet for å forbedre Battlefield 6 – som allerede har nok problemer i seg selv.

Gjørmete lyd, feil og kaos
De tekniske problemene er også mange. Flere beskriver lyden som «gjørmete» og «uinformativ» – fiender kan snike seg inn uten et eneste fottrinn, mens skudd enten forsinkes eller forsvinner helt. Spillet plages av frys, svarte skjermer og den velkjente «jeg dør bak en vegg»-bugen.
Optimaliseringen får også gjennomgå. Mange peker på at spillet krever Secure Boot-aktivert PC, noe som fortsatt irriterer store deler av spillerbasen.
Battle royale uten sjel
Gameplayet beskrives som ubalansert og stressende. Det finnes ingen solomodus, og man kan ikke slå av automatisk lagfylling – noe som tvinger spillere til å kjempe sammen med tilfeldige medspillere. Resultatet? Et kaotisk rot.
Skytingen føles upresis, siktespredningen er altfor høy, og det er vanskelig å se noe som helst midt i alle de visuelle effektene. Den korte Time To Kill-tiden gjør at man dør før man rekker å blunke – noe som passer dårlig i et spill som prøver å være taktisk.

Tvungen progresjon og misfornøyde fans
Det som kanskje har irritert spillerne mest, er hvordan REDSEC presses inn i resten av Battlefield 6. Halvparten av Battle Pass-oppdragene og ukentlige utfordringer handler nå om REDSEC – selv for de som ikke har tenkt å røre modusen. Mange kaller det et desperat forsøk på å dytte battle royale ned i halsen på spillerne.
Et glimt av håp – men ikke mye
Det finnes likevel noen som ser potensial. Enkelte roser atmosfæren og det større kartet, samt det roligere kamp-tempoet som skiller seg litt fra Warzone og Apex Legends. Ødeleggbar arkitektur, balansert bruk av kjøretøy og infanteri – og den nye Gauntlet-aktiviteten – har fått enkelte til å håpe at REDSEC kan vokse, hvis utviklerne faktisk lytter til tilbakemeldingene.
Battlefield trenger å finne tilbake til seg selv
Men stemningen er alt annet enn optimistisk. Mange føler at EA og DICE igjen har mistet fokus:
«Vi vil ikke ha enda en Warzone-klone. Vi vil ha Battlefield!»
Spillerne etterlyser det som gjorde serien legendarisk – storslåtte kamper, ikoniske kart og en rå følelse av krig. Ikke glorete menyer, overfladisk progresjon og en modus som føles som et desperat forsøk på å fange et publikum som har gått videre.
Battlefield REDSEC kunne vært en ny start. I stedet føles det som et nytt nederlag i EAs evige jakt på å være trendy.
