Hazelight Studios gleder nok en gang med oppmerksomhet på detaljer – Split Fiction har blitt en ekte skattekiste av Easter eggs. Etter suksessen med It Takes Two bestemte utviklerne seg for å fylle det nye samarbeidseventyret med mange referanser, inkludert rørende og uventede.
En av de mest slående er statuen av elefanten Cutie på taket av dyrebutikken, som minner om den triste scenen fra It Takes Two. Men Easter eggene er ikke begrenset til studioets eget univers. Spillet har referanser til Dark Souls, Baldur’s Gate 3, kult-anime og filmer.
Split Fiction er ikke bare et spill, men også en spennende søken etter oppmerksomme spillere, og i denne artikkelen finner du et utvalg av dem.
Troshopp i Assassin’s Creed-stil
I en av de første scenene i prologen utfører Mio og Zoe et ikonisk hopp inn i en enorm haug med høy, som minner om den klassiske Leap of Faith fra Assassin’s Creed. Dette trekket har blitt et signaturtrekk for Ubisoft-franchisen, og vises i hvert avdrag. Fans av serien vil helt sikkert sette pris på denne referansen i Split Fiction.
Donkey Kong
I en av prologepisodene vil Mio og Zoe finne seg selv på en bro med en skråning mens de rømmer fra ville kannibaler. På veien må de unngå tønner som ruller ned. Et åpenbart nikk til Donkey Kong, hvor dette elementet i spillingen var nøkkelen. I tillegg vil en troll vente på dem på toppen av strukturen, og kaste ned enda flere hindringer.
Hei GLaDOS fra Portal
En av Split Fictions styrker er sidehistoriene, som gir dybde til hovedplottet. Disse små episodene lar Mio og Zoe forfølge sine villeste ideer, og skaper rom for uventede Easter egg og ikke-lineær historiefortelling. En av de mørkeste av disse historiene involverer Mio som deltar i et dødelig spillprogram. Deltakerne passerer en tidsbestemt bombe frem og tilbake mens de navigerer på en utfordrende hinderløype. Feil er ikke tilgitt – ethvert feil trekk kan være dødelig. Showet ledes av en robotstemme som kombinerer vennlighet med en skjult trussel. Designet er tydelig inspirert av GLaDOS fra Portal, noe som øker spenningen og gjør spillet spesielt spennende.
Josef Fares’ tale under Game Awards
For de som husker Hazelight-regissøren Josef Fares sin sprudlende Game Awards-tale, hyller Split Fiction det ikoniske øyeblikket.
I Neon Revenge-kapittelet finner du en radio som spiller hans brennende tale der han fordømte Oscar-utdelingen og sa at spill fortjener mer anerkjennelse.
Helt i begynnelsen av eventyret møter Mio og Zoe truende «sandhaier» hvis utseende og oppførsel tydelig fremkaller assosiasjoner til de gigantiske ormene fra Dune. For å avverge trusselen blir heltene tvunget til å bruke massive søyler som skaper vibrasjoner i sanden, som distraherer skapningene. Fans av kultsagaen vil helt sikkert legge merke til denne likheten – tross alt er det slik sandormer lokkes i filmer og bøker.
Legendarisk drift fra «Akira»
I Split Fictions første fulle nivå tar Mio og Zoe på seg rollene som cyber-ninjaer på et hit-and-run-oppdrag. Handlingen finner sted i en futuristisk metropol full av neonlys og høyteknologiske bygninger, og skaper en atmosfære som er perfekt for oppdraget.
Et av de mest spektakulære øyeblikkene er den dynamiske motorsykkeljakten. Når karakterene utfører en bratt skrens, er det umulig å ikke legge merke til en tydelig referanse til den berømte driften fra «Akira». Dette øyeblikket gjenspeiler ikke bare estetisk den ikoniske scenen fra animeen, men forsterker også følelsen av fart og spenning.
Bål i Dark Souls-stil
En av de mest koselige og stemningsfulle stedene i Split Fiction er det magiske Moon Market, hvor spillere kan eksperimentere med å lage drikkedrikker, lage unike blandinger og avsløre de skjulte egenskapene til ingrediensene.
Det mest nysgjerrige Easter egget er imidlertid gjemt i et avsidesliggende hjørne av kartet, i en liten hule. Hvis du ser der, kan du finne et bål med et sverd fast ved siden av – en klar hentydning til de ikoniske hvilepunktene fra Dark Souls. Hvis Mio og Zoe nærmer seg dette stedet sammen, vil en melding vises: «Månebålet er tent», noe som gjør referansen enda mer åpenbar.
I tillegg, i The Hollow-lokasjonen, kan du snuble over et lignende bål. Hvis karakterene bestemmer seg for å hvile i nærheten av det, vil en kjent inskripsjon i Dark Souls-stil vises: «Månebrannen brenner.» På dette tidspunktet sier Zoe til og med setningen: «Rest, wanderer, for great trials await you» – et klart hint om filosofien om hvile og forberedelse før de neste prøvelsene, kjent for alle fans av serien.
Cody og May fra It Takes Two
Nok et nikk til Hazelight Studios sin hit It Takes Two kommer i form av en cameo av Cody og May. De kan bli funnet under sidehistorien til Månemarkedet, der Mio og Zoe må redde noen mystiske katter for å låse opp en rekke porter. De to dukker opp ved døren til et hus i sentrum av markedet, kledd i heksehatter. Hvis du bruker en trolldom på dem, som Mio kan kjøpe fra en kjøpmann, avsløres deres sanne former.
Pappeske fra Metal Gear Solid
På isolasjonsnivået må spillerne gjemme seg fra patruljerende droner som umiddelbart eliminerer alt som beveger seg. For å snike seg gjennom det farlige området kan Zoe bruke en pappeske som finnes i nærheten.
Dette elementet vil garantert bringe nostalgi til Metal Gear Solid-fans, ettersom Solid Snake, Raiden og Big Boss alle har brukt bokser som deksel ved flere anledninger for å unnslippe fiendene sine.
Sailor Moon inspirerte transformasjon
Mens de fleste av Easter eggene i Split Fiction er relatert til videospill, ignorerte ikke utviklerne andre områder av popkulturen. En av de mest slående og minneverdige referansene var den magiske transformasjonen inspirert av kultanimeen Sailor Moon.
Dette øyeblikket utspiller seg i begynnelsen av et av fantasinivåene. Zoe, inspirert av sin forrige seier, er spent på å ta på seg en ny utfordring. Under antrekksskiftet utfører hun en spektakulær transformasjonsscene: glitrende bånd virvler rundt henne, blendende spesialeffekter blinker, og avsluttes med en ikonisk positur.
Mios reaksjon på denne forestillingen taler for seg selv – hun hadde tydeligvis ikke forventet en så dramatisk transformasjon. Denne episoden fremhever ikke bare kontrasten mellom karakterene (den energiske Zoe elsker spektakulære scener og magiske eventyr, mens Mio har en tendens til en mer pragmatisk tilnærming), men fungerer også som en stor hyllest til den legendariske animeen.
En referanse til Dead Space
Vel inne i energikapslene får Zoe og Mio spesielle romdrakter som ser ut som draktene fra Dead Space. Selv mekanikken med å åpne og lukke dører i denne episoden er gjenskapt basert på kult-skrekkactionspillet fra EA, noe som gjør referansen enda mer åpenbar.
Easter egg med peppagris
Mens tegneseriefiguren for barn sjelden dukker opp i videospill, benyttet Split Fiction anledningen til å inkludere en uvanlig referanse. I en sidehistorie som foregår på landsbygda, finner Zoe og Mio seg som smågriser.
For å låse opp denne hemmeligheten, når du kontrollerer Zoe i Farmlife-historien, trenger du bare å rulle rundt i gjørma. Etter å ha gjort det, vil hun utbryte: «Å, jeg elsker gjørmete sølepytter!» som helt klart er en referanse til Peppa Pigs signaturfrase. Dette øyeblikket er et av mange humoristiske øyeblikk som gjør spillets sideoppdrag virkelig morsomme.
The Great Oak og The Legend of Zelda
Legend of Zelda-serien er en av de mest betydningsfulle i spillindustrien, og det er ingen overraskelse at Split Fiction bestemte seg for å hedre arven sin. Utviklerne valgte en subtil, men likevel lett gjenkjennelig referanse som passer perfekt inn i spillets verden.
I et av fantasinivåene møter Zoe et massivt tre med et vennlig uttrykk. For å komme videre, må heltene samhandle med den og løse en rekke små gåter. Selv om det ikke er en eksakt kopi, ligner det det store Deku-treet som først dukket opp i Ocarina of Time, åpenbart.
Dette er ikke den eneste Zelda-referansen. På samme nivå kan du se ildfluer som styrer spilleren, som minner om feen Navi, og musikken inneholder toner som refererer til seriens legendariske melodier.
Sonic Series Loop
Mens Sonic fortsatt er en ikonisk figur i spillindustrien, ser det ut til at populariteten hans opplever en ny økning i disse dager. Denne innflytelsen er tydelig på uventede steder, som et av Split Fictions sideoppdrag. I denne fullt stemte, håndtegnede historien, transporterer Zoe spillere inn i fantasiverdenen hennes der tankene hennes tar form.
Dette nivået ligner et interaktivt eventyr, fylt med surrealistiske scener og morsomme situasjoner født av Zoes fantasi. I en av disse scenene må spillerne rase på geiter og overvinne hindringer. På et visst tidspunkt dukker det opp en kjent struktur foran dem – en sirkulær sving som ser nesten identisk ut med den berømte svingen fra Green Hill Zone i Sonic the Hedgehog. Hvis noen fortsatt ikke har fått hintet, prikker Zoe alle i-ene ved å rope: «Du må løpe fortere!», noe som gjør referansen til Sonic helt åpenbar.
Leo og Vincent fra A Way Out
Nok et Easter egg relatert til arbeidet til Hazelight Studios, denne gangen med karakterene Leo og Vincent fra A Way Out. Under passeringen av nivået Final Dawn møter heltene to fanger innelåst i skarlagenrøde bur.
Når Mio og Zoe nærmer seg, spør en av dem, Vincent, håpefullt: «Hei, kan du trykke på disse knappene?» Imidlertid protesterer partneren hans Leo umiddelbart skarpt: «Nei, nei, nei! Ikke rør dem!» Alle som har spilt A Way Out vil umiddelbart kjenne igjen den legendariske duoen i disse karakterene, ettersom deres karakteristiske krangling blir formidlet her nøyaktig. Til slutt bestemmer Zoe og Mio seg for å aktivere knappene tross alt… og det viser seg at Leo hadde rett – konsekvensene er langt fra hyggelige.
Dr. Hakim fra It Takes Two
Den kjente vise og litt eksentriske Dr. Hakim fra It Takes Two gjør sin tilstedeværelse kjent nok en gang, men denne gangen er utseendet hans mye mindre tydelig. I en av de senere sidehistoriene, Birthday Cake, kan spillerne se hans uvanlige cameo.
På dette nivået bruker Mio og Zoe vafler for å overvinne ulike hindringer. Den oppmerksomme spilleren vil legge merke til at en av disse vaflene har Hakims ansikt påtrykt, med hans karakteristiske buskete øyenbryn og bart avbildet med rosa glasur. Dette er en morsom og uventet touch som nok en gang bekrefter utviklernes kjærlighet til originale Easter egg og subtil humor.
Kostymer med Metroid-tema
Noen Easter egg i Split Fiction er smart skjult, men Metroid-fans vil sannsynligvis oppdage referansene med en gang i kapittel 6. Allerede fra de første minuttene skiller nivået seg ut for utseendet til Zoe og Mio – draktene deres minner veldig om Zero Suit Samus. Likheten til Samus’ alternative dressfarger fra Smash Bros. er spesielt slående, noe som gjør referansen enda mer åpenbar.
Dette er imidlertid ikke det eneste parallelle øyeblikket. Spillet på denne scenen er basert på mekanikken som lar karakterer bli til kuler – og de ligner smertefullt på Morph Ball fra Metroid . I denne formen må spillerne rulle gjennom trange korridorer, unngå farlige feller og bruke spesielle evner. Det mest interessante elementet er Zoes evne til å bli tiltrukket av metalloverflater, som er nesten identisk med mekanikeren fra Metroid Prime . Det føles som om utviklerne tok fragmenter av kult-Nintendo-serien og skrev dem forsiktig inn i Split Fiction-verdenen.
Cutie the Elephant fra It Takes Two
Hazelight, studioet bak Split Fiction, har tidligere jobbet med It Takes Two, som vant Årets spill på The Game Awards 2021. Et av de mest minneverdige øyeblikkene i det prosjektet var kampen med elefanten Cutie.
På Neon Revenge-nivået kan Cutie sees over Mastodon-butikken, med Zoey som begeistret utbryter: «Se på det søte leketøyet!», som tydelig vekker oppmerksomheten til dette Easter egget. Ved å bruke gripekroken sin kan hun til og med rive av elefantens ører, som minner om en scene fra It Takes Two, noe som gjør referansen spesielt kraftig.
Rundt bord fra Elden Ring
Et av de mest suksessrike spillene i sjangeren, Elden Ring, huskes av mange, inkludert plasseringen, Round Table, som fungerer som en trygg sone for karakterene.
I nivået The Hollow in Split Fiction kommer heltene over et lignende rundt bord dekorert med sverd. Mio spør nysgjerrig: «Wow, er dette en slags ly?», og hentyder tydelig til Round Table fra Elden Ring, der spillere trygt kunne samhandle med NPCer uten trussel om angrep.
Crash Bandicoot
I Crash Bandicoot-serien var et av de mest minneverdige spillelementene nivåer der kameraet ville panorere for å skape en jageeffekt, som om Crash raste rett mot spilleren og rømte fra en gigantisk fiende.
En lignende scene er også til stede i prologen til Split Fiction, der Mio og Zoe rømmer fra rasende troll. Perspektivet ligner på klassiske øyeblikk fra Crash Bandicoot, noe som gjør denne scenen til en ekte hyllest til den ikoniske serien.
Sersjant Johnsons tale fra Halo
Ved starten av Final Dawn-nivået er hovedpersonene om bord på et landingsskip, hvor sjefen deres holder en motiverende tale. «Hør her, soldater!» – stemmen hans høres fast og selvsikker ut.
Dette øyeblikket er tydelig inspirert av introen fra Halo: Combat Evolved, der sersjant Johnson instruerer troppene sine før landingen. For Halo-fans vil denne scenen umiddelbart fremkalle en behagelig følelse av nostalgi.
Referanse til Portal
Under Final Dawn-nivået vil hovedpersonene møte en utfordring med portaler. For å lykkes med å komme videre, må Mio og Zoe velge inngangs- og utgangspunktene med omhu, fordi enhver feil avgjørelse kan føre til fiasko. I likhet med Portal-serien, er spillere pålagt å beregne nøyaktig, og noen ganger reagerer raskt, for å hoppe over eller flytte portalen i tide uten å forstyrre sekvensen av handlinger.
Portal er også kjent for uttrykket «Cake is a lie», som har blitt en av de mest kjente spillmemes. Split Fiction leker imidlertid ironisk nok med denne ideen, med Zoe som utbryter «Cake is the truth!» etter å ha sett en dessert gjemt i et nivå.
Referanse til «De tre små griser»
Et annet interessant Easter egg finner du på sidenivået Farmlife, der utviklerne var tydelig inspirert av det klassiske eventyret «De tre små griser». Midt i historien går Mio og Zoe forbi et murhus der en fornøyd gris har bosatt seg.
Denne karakteren hevder selvsikkert at huset hans er uforgjengelig. Men hvis spilleren kontrollerer Mios griseform og går rundt på baksiden av huset, vil de ha en sjanse til å teste holdbarheten. Ved å bruke sin spesielle speed-dash-evne kan Mio kollapse bygningen fullstendig, og etterlate innbyggerne forsvarsløse mot den store stygge ulven. Denne episoden belønner også Huffing and Puffing-prestasjonen, en direkte referanse til det originale eventyret.
Referanse til Baldur’s Gate 3
I motsetning til de fleste Split Fiction-arrangementer, som utspiller seg lineært, tilbyr Moon Market-nivået mer frihet. Her kan spillerne utforske markedsplassen, prøve uvanlige mikskombinasjoner, spise søtsaker og sette av fyrverkeri.
Blant andre interaktive gjenstander på markedet er en tryllestav som Mio og Zoe kan bruke på hverandre. Hvis du bruker det på en karakter, vil de bli til et gigantisk hjul med ost – en klar referanse til Baldur’s Gate 3For å få dette hintet, måtte spillerne møte karakteren Akabi og oppleve hans Wheel of Fortune i BG3s tredje akt, noe som gjorde Easter egget spesielt subtilt og ikke-opplagt.
En referanse til Smaug fra Hobbiten
I andre del av filmtrilogien «The Hobbit: The Desolation of Smaug» lokker dvergene dragen Smaug inn i en tank med varmt gull. Til tross for dette rister han lett gullet av vekten og svever til himmelen.
Utviklerne av Split Fiction hyllet denne scenen i Rise of the Dragon Realm-kapittelet, der hovedbegivenhetene dreier seg om drager. Gjennom hele nivået vil spillerne se transformasjonen av drager – fra egg til klekking og til slutt til voksen. I sluttscenen hopper de ned i et gyllent basseng og kommer så, som Smaug, ut av det og rister av seg glitrende dråper av edelt metall.