Tomonobu Itagaki er død – Skaperen av Ninja Gaiden og Dead or Alive Tomonobu Itagaki er død – Skaperen av Ninja Gaiden og Dead or Alive
Tomonobu Itagaki er død – Skaperen av Ninja Gaiden og Dead or Alive

Tomonobu Itagaki er død – Skaperen av Ninja Gaiden og Dead or Alive

Annonse

Spillverdenen har mistet en av sine mest markante personligheter. Tomonobu Itagaki, mannen bak de ikoniske Ninja Gaiden– og Dead or Alive-seriene, har gått bort. Nyheten ble bekreftet av en nær venn gjennom Itagakis egen sosiale mediekonto – sammen med et siste brev som spillskaperen selv hadde skrevet før sin død.

«Livets flamme er i ferd med å slukne. Livet mitt har vært en kontinuerlig serie med kamper. Jeg fortsatte å vinne. Jeg vet at jeg også forårsaket mye trøbbel. Men jeg er stolt over at jeg kjempet til slutten, og fulgte min overbevisning. Jeg angrer ikke,» skrev Itagaki.

«Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke kan glede fansen min med nye prosjekter.»

En karriere bygget på presisjon, lidenskap og kamp

Tomonobu Itagaki startet sin karriere i 1992, i Super Nintendo-æraen, og utmerket seg raskt som en kompromissløs utvikler med sterk visjon og tydelige meninger. Hos Team Ninja ble han selve drivkraften bak Dead or Alive-serien – kjent for sitt raske kampsystem, karismatiske figurer og teknisk briljans.

Men det var med Ninja Gaiden-spillene at Itagaki virkelig sementerte sin status som en mester av action. Ninja Gaiden (2004) og Ninja Gaiden II ble ansett som blant de mest krevende – og belønnende – actionspillene som noen gang er laget, og viste Itagakis ubøyelige dedikasjon til utfordring, kontroll og gameplay-filosofi.

Etter å ha forlatt Tecmo i 2008, grunnla han sitt eget studio, Valhalla Game Studios, hvor han utviklet det kontroversielle Devil’s Third for Wii U – et prosjekt som delte både kritikere og fans, men som i ettertid har fått kultstatus.

Tomonobu Itagaki startet karrieren sin i 1992 under Super Nintendo-æraen og ble raskt kjent som en talentfull og ambisiøs utvikler.
Tomonobu Itagaki startet karrieren sin i 1992 under Super Nintendo-æraen og ble raskt kjent som en talentfull og ambisiøs utvikler.

En urokkelig skaperånd

Selv etter at han trakk seg tilbake fra rampelyset, fortsatte Itagaki å bidra til spillindustrien – blant annet som konsulent på Samurai Jack: Battle Through Time. Han delte raust av sin erfaring, sin filosofi og sin kompromissløse tro på spill som kunstform.

Itagaki var kjent for sitt direkte språk, sitt mørke solbrilleblikk og sin urokkelige tro på at spill først og fremst skulle spilles – ikke bare se bra ut. Han representerte en generasjon utviklere som bygget alt fra bunnen av, og som trodde på at dyktighet og lidenskap alltid måtte stå over kommersielle trender.

Med Tomonobu Itagakis bortgang har spillverdenen mistet en av sine mest særpregede stemmer. Hans spill definerte hva kompromissløs action kunne være, og hans filosofi – om å kjempe, aldri angre og alltid skape med overbevisning – vil leve videre i generasjoner.

Tomonobu Itagaki (1967–2025)

Vis kommentarer

Hva mener du?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *