På slutten av 90-tallet ba The Matrix-regissørene Lana og Lilly Wachowski Hideo Kojima om å lage et offisielt spill basert på filmen. Kojima var interessert – men Konami sa nei, og et legendarisk samarbeid gikk tapt. På slutten av 90-tallet ba The Matrix-regissørene Lana og Lilly Wachowski Hideo Kojima om å lage et offisielt spill basert på filmen. Kojima var interessert – men Konami sa nei, og et legendarisk samarbeid gikk tapt.
På slutten av 90-tallet ba The Matrix-regissørene Lana og Lilly Wachowski Hideo Kojima om å lage et offisielt spill basert på filmen. Kojima var interessert – men Konami sa nei, og et legendarisk samarbeid gikk tapt.

Wachowski-søstrene ville at Hideo Kojima skulle lage et Matrix-spill – men Konami sa nei

På slutten av 90-tallet ba The Matrix-regissørene Lana og Lilly Wachowski Hideo Kojima om å lage et offisielt spill basert på filmen. Kojima var interessert – men Konami sa nei, og et legendarisk samarbeid gikk tapt.
Annonse

Film og spill har alltid vært to sider av samme mynt for Hideo Kojima. Mannen bak Metal Gear Solid har lenge vært kjent for sin filmatiske tilnærming til historiefortelling – så mye at det nesten føles naturlig at Hollywood en dag ville banke på døren hans. Og det gjorde de faktisk.

Ifølge Christopher Bergstresser, tidligere visepresident for lisensiering hos Konami, tok ingen ringere enn Lana og Lilly Wachowski, regissørene bak The Matrix, kontakt med Kojima på slutten av 90-tallet. De ønsket at han skulle lage et offisielt Matrix-spill.

På slutten av 1990-tallet kontaktet de Konami og ba om å møte spilldesigneren. Ledelsen ga grønt lys og inviterte gjestene til selskapets hovedkvarter.
På slutten av 1990-tallet kontaktet de Konami og ba om å møte spilldesigneren. Ledelsen ga grønt lys og inviterte gjestene til selskapets hovedkvarter.

Da Hollywood møtte Tokyo

Bergstresser forteller at Wachowski-søstrene, som begge var store fans av Kojima, kontaktet Konami og ba om et møte. Ledelsen sa ja, og en liten delegasjon – inkludert Kojima selv, Akiyoshi Saito (nå i Kojima Productions) og Konami-sjef Kazumi Kitaue – møtte filmskaperne på hovedkontoret i Japan.

Wachowski-søstrene hadde til og med med seg sin egen konseptkunstner. De la frem idéen rett ut:

“Vi vil at du skal lage The Matrix-spillet. Kan du gjøre det?”

Ifølge Bergstresser oversatte Saito spørsmålet til japansk for Kitaue, som etter en kort pause svarte kort og kontant:

“Nei.”

Og det var det.

En tapt mulighet

Kojima skal ha vært svært interessert i prosjektet, men Konamis toppledelse nektet. På den tiden var han og teamet hans dypt inne i utviklingen av Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, og selskapet ønsket ikke at noe skulle forstyrre fokuset på den serien.

Bergstresser forteller at avgjørelsen førte til «stor skuffelse» internt i Kojimas team – det kunne vært et drømmeprosjekt for den filmelskende spilldesigneren.

Resten er historie

Et par år senere ble Enter the Matrix i stedet utviklet av Shiny Entertainment og gitt ut i 2003 – midt mellom Metal Gear Solid 2 (2001) og Metal Gear Solid 3 (2004). Spillet ble en interessant blanding av film og spill, med ekte scener regissert av Wachowski-søstrene – men mange fans har siden lurt på hvordan The Matrix ville sett ut dersom Kojima hadde stått bak rattet.

Vis kommentarer

Hva mener du?

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *