Film og spill har alltid vært to sider av samme mynt for Hideo Kojima. Mannen bak Metal Gear Solid har lenge vært kjent for sin filmatiske tilnærming til historiefortelling – så mye at det nesten føles naturlig at Hollywood en dag ville banke på døren hans. Og det gjorde de faktisk.
Ifølge Christopher Bergstresser, tidligere visepresident for lisensiering hos Konami, tok ingen ringere enn Lana og Lilly Wachowski, regissørene bak The Matrix, kontakt med Kojima på slutten av 90-tallet. De ønsket at han skulle lage et offisielt Matrix-spill.

Da Hollywood møtte Tokyo
Bergstresser forteller at Wachowski-søstrene, som begge var store fans av Kojima, kontaktet Konami og ba om et møte. Ledelsen sa ja, og en liten delegasjon – inkludert Kojima selv, Akiyoshi Saito (nå i Kojima Productions) og Konami-sjef Kazumi Kitaue – møtte filmskaperne på hovedkontoret i Japan.
Wachowski-søstrene hadde til og med med seg sin egen konseptkunstner. De la frem idéen rett ut:
“Vi vil at du skal lage The Matrix-spillet. Kan du gjøre det?”
Ifølge Bergstresser oversatte Saito spørsmålet til japansk for Kitaue, som etter en kort pause svarte kort og kontant:
“Nei.”
Og det var det.
En tapt mulighet
Kojima skal ha vært svært interessert i prosjektet, men Konamis toppledelse nektet. På den tiden var han og teamet hans dypt inne i utviklingen av Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, og selskapet ønsket ikke at noe skulle forstyrre fokuset på den serien.
Bergstresser forteller at avgjørelsen førte til «stor skuffelse» internt i Kojimas team – det kunne vært et drømmeprosjekt for den filmelskende spilldesigneren.
Resten er historie
Et par år senere ble Enter the Matrix i stedet utviklet av Shiny Entertainment og gitt ut i 2003 – midt mellom Metal Gear Solid 2 (2001) og Metal Gear Solid 3 (2004). Spillet ble en interessant blanding av film og spill, med ekte scener regissert av Wachowski-søstrene – men mange fans har siden lurt på hvordan The Matrix ville sett ut dersom Kojima hadde stått bak rattet.
